Reči na slova K – L
Reči na slovo K
*u pripremi*
Kontakt – Kontakt ciklus – Konkretizacija – Kreativna adaptacija
– Konflikt
*u pripremi*
Kontakt
Ovo je svet kontakta i kontaktiranja. Celokupno naše iskustvo svodi se na kontaktiranje sredine, i drugih kao posebno značajnog „dela“ sredine.
Češkam se po nosu. Kontakt. Perem zube i uživam u masaži desni. Kontakt. Osluškujem cvrkut ptica. Kontakt. Teglim se, istovremeno stežući i istežući mišiće dok osećam prijatan bol. Kontakt. Milujem psa, osećajući pod prstima toplinu njegove kože i mekoću njegovog krzna. On liže moju ruku sa ljubavlju i poštovanjem. Kontakt. Pričam, pevam, igram. Kontakt. (…)
Kontakt ciklus
Da bi opstao organizam mora kontaktirati sredinu. Ovo kontaktiranje se odvija u ciklusima i ima svoj početak, sredinu i završetak, donosno kraj. Ciklus kontakrianja, dakle, ima svoj tok. Tako govorimo o predkontaktu, kada konteiranje počinje. Punom kontaktau. I najazd završavanju kontakriranja, odnosno povlačenju.
Prirodan ciklus kontaktiranja sredine počinje u našem telu, nelagodnosm senzacijom nedostatka. Osećamo neprijtnu senaciju praznine u stomaku, gladni smo. Osećamo neprijatnu senaciju suvoće u ustima, žedni smo. Iskusvo senazcije smatramo prvom fazom cikusa kontrakiranja serine od strane organizma.
Kada postanemo svesni senacije, naše uzbuđenje raste. Žedan sam, kažem, želim vodu. Gladan sam. Želim jesti. Svesnost seznacije i atrikulacija (porepoznavanje) potrebe koju mi moje telo preko senacije saopštava, smatramo drugom fazom kontaktiranja sredine od strane organizma. Probudio sam se i od sezacije u svome telu polako se okrećem sredini, jer samo i jednino u sredini moje potrebe mogu biti zadovoljene.
Šta bih mogao da učinim da utolim žeđ ili glad? Kako da dođem do hrane? Počinjem misliti, posmatrati sredinu, planirati, dogovarati se sa sobom ili drugima, itd. Moja živa zainteresovanost za sredinu idealje raste. Energija (uzbuđenje) takođe raste. Pičnjem da se oblizujem ili da mi se luči pljuvačka. Celo moje biće se priprema za pokrert. Ovu fazu kontairanja sredine nazivamo mobilizacijom.
Najzado odluka je pala i ja pešačim ka izvovru pijaće vode. Ili ka prodavnici u kojoj bi vodu mogao kupiti. Priprremam hranu. Ili odlazim u restoran. Odlazim u sakupljenje jestivih bobica ili možda u lov. Uzbuđenje idalje raste u anticipiranju zadovoljnjenja mojih potreba, dok se istrovrmeo rasterećuje korz aktivnost koja me vodi mome cilju. Već sam duboko ivestiran u sredinu, hvatam se u koštac sa njenim preprekama i izaovima. Ovu fazu nazimamo akcijom.
Najzad sam na izvoru pitke vode u moje ruke su u njoj. Uzbuđenje doživaljava vrhunac u trenutku u kome će moje usne dotaći dragocenu tečnost. Gutam. U slučaju gladi, obezbedio sam obrok. Moji zubi sada se sladostrasno zarivaju u mekani, ukunsi obrok, kidajući ga i gnječeći. Gutam. Energija je na vrhunci. Počinjem da osećam zadovoljstvo. Ovu fazu kontriranja sredine zaivamo punim kontakom. Kontakt između mog organizma i sredine je na vrhunci. Moja čula su potpuno okupirana ukuosm. Doživljavam trenutak orgazma. Moj orgnizam je potpuno stopljen sa srednom koju unosi u sebe.
Polako počinjem da osećam sitost. Moje uzbuđenje opada. Više ne osećam senzaciju gladi. Moja zainteresovanost za hranu se rasploinjava i ja počinjem da tražim nešto drugo što bi zaokupilo moju pažnju. U blizini je ležaka na koj bih se mogao odmoriti dok zadovoljno varim svoj obrok. Prestajm da jedem. Moj organizam se polako povlači iz prethodnmog kontranja sredine. Ovu fazu nazivamo povlačenjem.
Ili, postajem sevstan da osećam prazniu i isamljenost. Senzacija i svesnost su tu. Posle kraće mobilizacije uzimam telefon i pozivam devojku. Mobilizacija i akcija su tu. Uživam na nešm razgovoru, smajam se i zabavaljam, a na kraju je pozivam da dođe. Posle negog vremena, uživamo grleći jedno drugo, ljubeći se. Moje grudi su sada pune, ispunjen sam osećam zadovoljatva. Akcija, pun kontrakt, zadovoljenje su tu. Nalkon nekog vremena osećam da mi je dovljno. Polako gubim interesovanje i okrećem se drugoj potrebi. Povlačanje je tu.
U stvrnosti ciklus kontakta često ne ide ovako linerno. Često započinjemo cikluse kontakta koji malo ili ni malo ne zadovoljavaju naše potrebe, odusjemo od njih i dolučujemo se za druge vrste kontaktranja s srugačijim ciljem i tako dalje. Često raznei ometači prekidaju moje kontriranje srednie. Često ga na razne načina prekodm ja sam. Ovo iskusvo koje nazivamo prekodm može se desiti u raznim fazama i može biti terapijski interesantno. Interesuje me koji bi smo film mogli gledati. Počinje novi ciklus.
U GT postoji običaj da se ciklus kontranja sredine predstvai crtežom. Postaoje dve varujate da se to učini. Ciklus kontakta možemo predstviti kao krug, sugerišeći da ja po sredi upravo cikljus (krug), iza koga je uslledti novi ciklus (krug).
Meni je draži drugi način, kada ciklus kotakta predstvljano krvim linijom u koordinatnom sistemu. Kako se kontrakranje sredine odvija u vremenu, donja osa (abcisa) predstvlja protok vremena. Gornja osa (ordinata), predstvlja ili rast uzbuđenja koji stepen naše in vestranosti (kuljučenosti u sredinu).
Fragički prikaz, ili instrument ciklusa kontakta je veoma eksplanatoran. Mno toga sae može razumeti, opistai, dovesti u vezu uz pomoć ovog “instrumeta”. Tako na primer možemo da govorimo o tome da prekod kontakta u svakoj od faza, krataristično odgovara nekom od mehanziama adpatcije.
Tako na primer ako govorimo o nateškoći da dozvolimo ili doživimo senazcijeu, govorimo o desenzitzaciji. Ako postiji seznacija ali je nismo svesni ili je ne prepoznajemo, možemo govoriti o defleskiji. Ako prepoznajemo sezaciju ali prekidamo kontranje u fazi mobilizacije možemo govoriti o introjekciji. Ako smo se mobilisali, ako zausavljamo kaicju, govorimo o projekciji. Ako kntranje prekdamo u fazi punog kontrkta govorimo o retrofleksiji. Ako se ne preputamo zadovoljenju, goorimo o egotizmu. Ako bežimo od povlačenja, govorimo o konfluenciji.
Ovo dovodjenje u vezu mehanizama dapatcije i faza ciklusa kontekta se na mnogo načina može kritikovati.
Sam “instrumet”, može se koristiti i kao jrsta dijagnostike. Dijagnoskujemo mesto i način (mahanizam adapatcije) kojim klijent prekida kontrianje. Ijako, bez sumnje veoma eksprlanatoran i infomrtivan, čini mi se da teraputi veoma retko ili gotovo nikada na rezmišljau o ciklusu kontrkta u praksi, tako da je nejgaova stvran adijganostička vrednsot u sada i ovde terapijske senase veoma upitna.
Konkretizacija
Konkretizacijom sam nazovao jednu vrstu intevencija u GT. Intecija (svrha) ove vrste intevencije je da bolje razumeo o čemu nam to klijnet govori, kada govori uopšteno. Takođe, ovom intevcijnom podržavao klijnta da dođe dublje u kontekat sa svojim doživljajem.
Isidora: “Nisam zadovolja osnosm sa mužem.”
Terapeut: “Kako?”
Isidora: “Ne razume me.”
Terapeut: “Kako znate da vas ne razume. U šta pogledate kada mi kažete da vas muž ne razume?”
Isidora: “On jednsovne ne razume moje potrebe.”
Terapeut: “Koje na primer?”
Isidora: “Na primer da razgovaramo.”
Terapeut: “O čemu bi ste želei da razgovarate sa njim?”
Isidora: “Recimo o našem sinu.”
Terapeut: “U vezi čega?”
Isidora: “Ja osećam da se sa njim nešto dešava?”
Terapeut: “Kako to vididte?”
Isidora: “Popustio je u školi. Zatvara se u sbe. Postaje ćutljiv.”
Terapeut: “Da li ste probali da kažete mužu ta vaša zapažanja.”
Isidroa: “Jesam.”
Terapeut: “Šta on kaže na to.”
Isidora: “Kaže da ja preterujem, da je on u puberteu i da je to normalno.”
Teraput: “Meni se čini da on ne čuje vašu zabrinustost, korz koju ikszujete ljubav prema sinu.”
Isidora (prvi put podiže pogled i pravi kontekt pogledom sa teraputom): “Upravo tako.”
Kreativna adaptacija
Kreatvna adapatcija, uopšteno
Kreatvna adapatcija ja svaka, manje ili više voljna promena koju ogranizam izvodi u sredini, ili sa sobom samim, da bi uspeo da ispuni svoju želju i/ili zadrovolji svoju potrebu, ili da bi sebi put ispunjenja želje ili/i potrebe učinio lakšim ili ugodijim.
Podugavši roletene u mojoj spavaćoj sobi, moje lice obasjaja je jaka svetlost jutarnjeg sunca. Zažmirio sam, štiteći svoje oči od iznenadnog napada svetlosti na koju moje oči nisu bile naviknute. Nisam baš potpuno zatvorio očne kapke, kako bih ipak video šta radaim.
U sličnoj situaciji, kada recimo iz mračne protorije izađu na svatlost dana, ljudi obično koriste naočare za sunce. Moje čkiljenje kroz napola zavorene očke kapke, kako bih se zaštitio od napada svetlosti, kao i stavljanje naočera za sunce, jesu naše kreativne adapacije na promenu koja je nastulipa u sredini, podiznjem roletne ili izlaskom napolje. Zatvaranje očnih kapaka ili stavljanje naočara, voljne su radnje, koje moj ego izvodi da bi se prilagodio sredini.
U isto vreme, obasjane suncem, moje oči su reagovale i same. Moja zenca, koja je bila široko otvorena da bi u polutami sobe primila dovoljno svetlosti i omogućila mi da vidim predmete, regovala je automacki, naglim skupljenjem. Ja ne moram znati da se moja zenica skupila. To se dogodilo samo od sebe. Moje telo je to učinilo bez moje volje i bez mog znanja čak. Kada se naše talo samo od sebe, autoimacki, prilagodi sredini u cilju da nas zaštiti i obnovi narušenu homestau, govorimo o organizmičkoj samoregulaciji.
Moje svesno stavnje naočara za sunce je voljna, namerna radnja koje sam manje ili višes vestan i tada govorimo o kreativnoj adapatciji. Automacko sužavanje moje zenice je nevboljna, vegetaivna radnja koju izvodi moje telo bez moje svesnosti i tada govorimo o organzmičkoj samoregulaciji.
Kreativna adapatcija kao rast.
Psihopatplogija kao adapatcija.
Kretaivna adapatcija fenomenološki, primer iz svakodnevnog života
Kreatvna adapatcija ja svaka, manje ili više voljna promena koju ogranizam izvodi u sredini, ili sa sobom samim, da bi uspeo da ispuni svoju želju i/ili zadrovolji svoju potrebu, ili da bi sebi put ispunjenja želje ili/i potrebe učinio lakšim ili ugodijim.
Ležao sam u krevetu. Bilo je jutro. Počeo sam da razmišljem o konceptu kretaivne depatcije u GT, koji je trebalo da objasnim za moj geštalt rečnik. Zapazio sam da mi ne pdaju napamet ideje koje bi mi se dopale. Odlučio sam da kosultujem interentz i porčitam nešto o ovom konceptu, kako bih dobio inspiraciju. Kako moj enegleski nije sjajan, bilo mi je lakše da naziv koncepta ispsišem na srpskom jeziku, koristeći gugol prevodilac I da zatim kopiram enegelski naziv u polje za pretragu.
Čitajući tekst, osećao sam kako mi raste uzbuđenje, pa sam osetio potrebu da se usprvim u postelji. Kako se ne bih naslanjo na hladan izd više mog uzglavlja, između zida i mojih leđa podmetnuo sam jastuk. Kako je moj jastuk tanak i neveliki, uzeo sam i drugi jastuk sa druge polovine bračnog kraveta i podmetnuo i njega.
U jednom trenutku moje uzbuđenje je dostiglo vrhunac kada mi se u glavi pojavila rečekica koja određuje concept kreativne adapacije na jednostavan, i kako mi se učilino, tačan način. Poskočio sam užurbano iz kreveta i otišao u sobu da upim kompjuter i počem pisati. Pošto je u sobi hladno, poneo sam ćebe kojim ću se ogrnuti, kako ne bih gubio vreme na skidanje pidžame i oblačenje kućne trenerke.
Došavši do radnog stola primetio da je moja radna stolica podignuta previše visoka. Setio sam se da sam sinoć, pokretom ručica na gore, povećao visinu moje radne stolice, da bih je koristio kao tabure za noge, pošto sam leškario u fotelji blizu kompjutera i gledao film na monitoru. U želji da nje spustim na visinu prijetnu za sedenja za komjuterom, pokuvako sam ručicu na gore i protisnuo sedište rukom. Shvativši da je pritisak koji vršim na sedište rukom suviše slab da bi se sedište spustilo. Podigao sam nogu, da bi sedište prisnuo cevnocim i tako upotrebio težinu čitavog mog tela. Ovo je dalo rezultat.
Kada sam se konačno našao sa rukama na tastsuri, shvato sam da sam, od kako sam se prubudio, do ovog momenta kucanja, već načinio čitav niz kreativnih adapatacija. Zapravo, kreatvine adptacije su se ređale jedna za drugom.
Pišući ove redove osetio sam glad. Istovremeno, želeo sam da nastvim da pišem jer sam osećao inspiraciju (uzbuđenje). Pogledao sam po random stoli u privukao me je komdić žute boje. Razgrnuo sam papire i ispod njih izrnola je banana. Donešena još juče na sto, bila ja zabraljena i zatrpana papirima dok sam radio. Obradovao sam se jer sam sada mogao oljuštiti banau i jesti je neprekidajući sa pisanjem. Nije bilo potrebno čak ni da ustanem od stola da bih je doneo. Konflikt potreba koji je na taj način nastao, bio je razrešen. Mogao sam istvoremeno zadovoljavati i potrebu za hranom i želju za pisanjem.
Osećaj gladi pojavio sa sam od sebe, bez pitanja i odzvole, nevljno. Njime me moje telo obavešatava das u rezreve energije na izmaku. Glad je nerpijatan osećaj koji pokreće na akciju koja treba da obnovi homeostazu. Pojavom osećaja gladi organizam se samoreguliše, vršeći pritisak na moj ego da preuzme nešto kako bi moja potreba za hranom bila zadovoljena i moj opstanak obezbeđen.
Privlačenje, ljušenje, griženje i žavakanje banana su kretivna dapatacija, kako sam već objasnio, njen cilj je da ne moram prekinuti rad pribavljući potrebnu energiju i otklanjaući neprijatan osećaj gladi. Lučenje pljuvačke i želludačne kiseline, nije nešto na špta svesno utičem i kao takvo pripada sferi organizmičke samoregulacije. Orgnizam lučenjem pljuvačke podpomaže svoje samoregulisanje u smislu olakšavanja varenja da bi što pre dopremio hranjlive materije u ćelije moga tela.
Organizmička samoregulacija i savremeno socijalno polje: sukob organizmičke samoregulacije i kreativne adapoatcije
Jesto dok istovremeno pišem ove redove možda i nije najzdravije. Moja svesnost usreređiuje se na pisanje umesto na žvakanje i ja verovatno gutam nedovoljno sažvakane komade hrane.
Pošto pojedem banau, a u želji da idalje nastvim rad, mogu preći in a čokoladu, koja je u blizini. Ovaj naredni način da se kreativno adaptiram, verovbtano je još manje prijtan mom organizmu, koji se sada naglim lučenjem insulin mora boriti sa udarom šećera, što će za kratko podići moju energiju, brzo međutim ostavljući iza sebe osećaj iscrpljenosti.
Tada u smislu kreatvnog adaptranja činim i sledeći korak. Pripremam instsnt kafu koja treba da prevari moje talo id a mi na veštaćčki način pribavi budnost, koncentracju i uzbuđenje, ok se talo zapravo bori da me natera da prekinem sa radom i pojedem nešto konkretno.
U sličnoj sitaciji mogu se naći još nekolko puta tokom dana. Telo će mi, u nastijanju da se samoreguliše odmorim, slati osećaje umora, bola u leđima usled gugog sedenja za stolicom, osećaje gladi, usled kratih i nehranjivoh obroka kojima sam više zavravao nego utolio glad. Ja se mogu boriti prot tela, protiv njegovih signala, kreativno se adaptirajući kogfeinskim napicima, usputnim zalogajima, slatkišpima, lekovima protv bilova. Sve ove moje kretivne adaptacije zajedno imaju za cilj samo jedno, da me oslobodi pritiska moga tela koja nastoji da se samoreguliše id a nastvim volju, ego aktivnost koju sam započeo. Na ovaj način moja kretaivna adpatcija radi protv moje ogrnizmičke samoregulacije. Volji deo moje pride radi protiv organizmičkog dela.
U tom slučaju možemo govoriti o lošoj ili štetnoj kreatvnoj adapatciji. Stvari postaju još gore kada moji uobičajni načini da se kreatvno adaptiram postaju moja navika. Kofein, nikotin, analgetici, anksiolitici itd. postaju deo mog ubobičajnog načina funcionisanja u nameri da održim životni stil koji je u subkobu sa mojim sistemom organizmičke samoregulacije, i koj organizam će se protiv njih boiriti na svje načina.
Lojalnost savremenom načinu života, očekivanjaima sredine, navikama, dakle postal su protivnici i neprijetlji moga tela i mehanizama organizmičke samoregulcije u saavremenom svetu.
Psihoterapsiji značaj
Geštalt psihoterauti veruju u beskrajo polje kretivnosti. Mi verujemo da postoji bezbroj načina da se adatiramo i readptiramo kako bi zadovoljli što veći borj svojih potreba i želja i kako bi povratili balans izmeđz kretivne adapacije i organizmičke samoregulacije.
Jedan od ciljva psihoterapije je da pruži klijentu protor za razvoj novih samoregulacija i kretivnih adapacija, koje bi bile zdrvije i plododnosnije.
Naš cilj je da pronađemo one oblike kreatvne adatacije koji neće ugrožavati već podpom,agate ogrnizmičku samoregulaciju.
Takođe, u svetu industrjski-potrošačkog društva, naše kretivne adapatcije pošinju ozbiljno da ugrožavaju naše sposbnosti. Voždanja utomobilom, ili čak elekrtičnim trotineteom, na primer, štedi moje vreme ali slabi moju kondicju. U našoj prirdoi je da pokušavao sebi olakšati život. Tako smo se na kraju našli potpuno oslobođeni potreba za telesnim kapacitetima, kako radimo sedeći, u zatvorenim prostorima itd. tako da je naše telo izubilo sposbnost da se nosi sa snagom sunčeve sveslosti ili vetra ili fizičkog napora.
Stoga se može postaviti pitanje da li cilj psihoterapije u svramnaom svestu postaje sovećivanbje i reorganizacija naših proriteta, životnog stila, sistema vrednosti? Tu se dada postavlja pitanje šta znamo o dubljim uzrocima adapitranja koje nam šteti id a li je njihovo osvešćivanje terpijski plodno?
Jano je da klijent t eraput mogu tragati za idejama novih načina kreatvne adatacije, u dijeloškom modu. Pitanje je međutim, kako na kreatvnoj adataciji raditi u sada i ovde psihoterapijsike seanse? Jasno je da se adapatcija dovija kao i maladapatcija odvija na granic kontekta klijet/teraput, i da je glavna ideja geštalt pristupa da te načine osvesti i reogrnizuje u sada i ovde. Da li međutim tekva osvešćivanja i adaptacije mogu imati dovoljno snažćan uticaj na klijnetov vanterpisjko život u kome je zuavrbljen beskrajnim sloveima neproduktivnih adapatcija, na raznim nivoima i u raznim životnbim sferama.
Igre su adaptacije.
Konflikt
Konflikt ili sukob je stanje odmeravanja snaga sa ciljem da se odbranimo ili nametnemo drugima ili polju. Drugi organizmi ili polje imaju svoju intenciolanlnost, svoje potrebe, namere, želje kmoje se delimično pokapaju a delimično suprtsvljau sa potrebama, namerama i željama našeg organizma.
U pripremi
Karakter – Kontrola – Kontratransfer – Kontekst – Kategroijalna dijagonistika
*u pripremi*
Karakter
U pripremi
U pripremi
Kontrola
U pripremi
U pripremi
Kontratransfer
U pripremi
U pripremi
Kontekst
Kontekst bi mogao biti jedan od prevoda pojma geštelt.
Smisao koneksta u GT je da nam omogući razumevanje nekog fenomena. Aresivno ponašanje Marka (6 godina) prema svojoj mlašoj sestri objašanjavo u kontektu ljubomore i toga da je njihova majaka bila često odsutna od rođe nja mlađeg deteta, jer je Markova sestra bolešljiva i više puta je bviše nedelja lažela u bolnici sa majkom.
Konteskt je ono što nam neki ponašanje, osećanje ili doživalj čini razumnljivim, prsinim, ljdukim.
U pripremi
Kategorijalna dijagnostika
U pripremi
U pripremi
Kontakt funkcije – Koža – Krivica – Kokreacija – Konfluencija
*u pripremi*
Kontakt funkcije
U pripremi
U pripremi
Koža
U pripremi
U pripremi
Krivica
Krivica se vezuje za koncept ega, za razliku od stida koji se vezuje za koncept ida. Kriv sam jer sam uradio ili nisam uradio nešto a ego je ona funcija selfa kojom imenujemo naš rad (voljne, svesne kativnosti).
O krivici se može govoriti i kao osetu nelagode ili složenom osećanju straha, tuge, ljutnje koji je u vezi sa našom procenom da smo uradili nešto što nismo smeli, da smo uradili nešto pogrešno, nešto što je nekoga povredilo ili mu nanelo štetu, nešto što je povradilo ili oštetilo nas, ili da smo propustili da uradimo nešto i taj propust je nano štetu ili smo nešto uradili na pogrešan način.
Solcijano-bioliški smisao krivice sataoji se u tome nas, kao neprijatno stanje spreči u činjenjeu, nečinjeneu ili pogrešnom činjenu koje bi nanalo štetu nama ili drugome. Prirodnono izbegavanje neprijetnog doživalja krivice u vezi je sa našom potrebom za pripadnošću i našim osećenjem lojalnosti drugima. U tom smislu doživalj krivice ima socijalnu funckiju da očuva koheziju našeg pripadanja grupi, a pripadanje i kohezija ima biološku funciju očuvanja našeg opstanka.
Doživalj krivice često potiskujemo ili ga prekoravmo drugim osećanjima kao što su ljutnja ili tuga. Čovek koji je brzo vozio svoj auto izdrao se na staiju ženu koja je nepazeći izašla na kolkovoz. Njegova ljutnja, čak bes bili su vrlo snažno. Moguće je da se snažnim izlivom bese branio od osećaja krivice vezane za činjenicu da se kretao svojim vozijom izuzetno brzo.
Psihoterapiji značaj
Psihoteraput prepoznaje i podržava zdrav osećaj krivice, koji je u vezi sa našom željom da pripadamo zajednici, odnosno da drugima na najbolji način doprinesemo i ne odmažemo.
S druge strane, krivica je psihoterapisjki intersnta ako se javlja učestalo, ako za posledicu često ima odustajanje od aktivnosti ili gubitak ego funcije.
Jedna od terapijskih ideja, koja pripada korpusu dijaloškog, je da se krivica lokalizuje i suzi sa čitevog selfa na neki konkretan postupak ili radnju, odnosno na menifgestaciju ego funcije. Šta to znači? U vezi sa krivicom može se javiti osećaj da nešto samnom nije u redu, ja nisam u redu, ja kao osoba. Korz dajalog teraput podržava klijenta da razvije uvid da to nije tačno. Pogrešan je neki moj postupak ili radnja, a ne ja kao osoba.
Nisam mogao da savladam svoj impuls i vikao sam na saradnicu. To ne znači da sam ja rđava osoba. Nisam ja pogrešan. Pogrešan je bio moj postupak i zbog njega se osećam krivim, imam potrebu da se izvinim. Taj osećaj krivice je zdrav i potreban.
Ili, kritikovao sam edukanta pred gfrupom, što je kod njega izavalo potrebu da se branim. Osetio se napadnutim pred značajnim svedocima. Osetio je da mu je kredibilitet ugrožen. Uviđam da sam pogrešio. Kriv sam. Bolji efekad bih postigao sa sam mu svoje kritike saopštio u četiri oka. Taj postupak je pogrešan i ja se od njega mogu distancirati. Mogu ga koristiti kao nauk sa sledeći put. Mogu na njemu učiti. On tada dobije svoj smiao i svoje mesto, a osećanje krivice je tu da me podseti da te ne žalim ponovo da uradim na taj način.
Krivica sada više nije tu da poništo moju adekvatnost i da me proglasi pogrenom osobom. Krivica je tu kao agens promene i učenja.
U relacinom duhu, prevelili ili čest osećaj krivice, neadekvatnosti, straha od pogreške, čita se inetacionalno, kao želja i potreba da ne povređujemo druge, da ih uvažimo, da učinimo dobro, nabolje za druge i za sebe. Komunikacija ove intecionalnosti omogućava klijentu da doživi da teraput njegov “simtom” ne vidi kao patologiju, već kao prikrivenu dobortu, pažljivost, dobronamernost.
Kada je klijent na ovaj način depoatologizirasn, možemo se baviti pitanjem kako je njeogva naglašenja slonost osećanjima krivice kokreirana, odnosno kao je deo njegovog polja.
Rad u tom pravcu može se odvijati istorijsi, korz istraživanje klijentovih značajnih odnosa u kojima je “pokupio” slonost krivici, ili u ja – ti odnosu.
U ja – ti odnosu, teraput i kliejnt otrkivaju kako kokreiraju osećaj krivice, tj. kao mu doprineose.
U relacionom polju klijentovbih značajnih odnosa u sadašnjosti ili prošlosti teraput i klijent otrivaju kako su drugi “pomagali” kijentoi da razvije slonost osećanju krivice i ako je sam kliejnt tome doprinosio.
Bliski koncept je Stid, Greška, Greh
Kokreacija
U pripremi
U pripremi
Konfluencija
Konfluencija je koncept blizak psihoanalitičkom kocneptu simbiozne.
U GT se na konflucijugleda kao na jedan odmehanizam adapatacije organizma na sredinu, odnosno jedan oblik modifikacije granice kontakta. Organizmi imaju različite potrebe prema sredini.
Na primer meni se spava a mojoj devojci se šeta. Ja sam gladan i želeo bih da ručam zajedno sa mojom devojokm, ali ona želi da razgovara sa svojom prijateljicom preko telefona. Prirodno je da ja ponekad izđem u susret njoj, da ona ponekad izađe u susret meni a ponekad svako ide za svojom potrebom. Ako međutim u našem odnosu nema dovoljno podrške za razliku, frustraciju, separaciju, konflikt i/ili povlačenja, govorimo o konflunciji. Na primer moja devojka veruje, mada toga ne mora biti svesna, da je opasno da se na granici kontakta samnom pojavi sa različitim potrebama, željama, uverenjima, procenema, do mojih.
Kod konfluencije organizam nema dovoljno podške da potrebe različite od potreba drugog (ili drugih) artkuliše i izrazi, da pregovara, da kaže “ne”, da separatno (za sebe) krene za svojim potrebama bez drugog (drugih), da se ne slaže nužno drugim, da ostane pri svome mišljenu ako nalazi da je to važno, da istrpi razliku ili da se povuče iz kontakta, da se zauzme kritička distaca.
Gledano iz perspektive pozicija u odnosu, konflucija se manifestuje na dva načina. U jednom je za nas neprihvatljivo da se drugi razlikuje (u svojim potrebama, željama, uvrenjima…) ili da se povuče iz kontakta ili odnosa sa nama. Na perimer za oca porodce je ne prihvaljivo da deca imaju svoje potebe i želje koje se razlikuju od njegovih predstvava (uverenja) o tome šta je dobro za njih. Za njega je neprihvatljivo da ćerka želi da upiše dizajnersku školu, jer veruje da je to profesija od koje se neće moći izdržavati.
Ne mogu da podnesem ideju da će moja devojka sa svojom prijateljicom izaći u provod baz mene, je ja ne volim i ne želim da izlazim.
U drugim interepsonalnom scenariju, za nas same je neprihvatljivo (nemamo dovoljno podrške) da se razlikujemo od drugog (drugih). Na primer za moju devojku je neprihvatljivo što oseća potrebu da se druži i izlazi, kad već ja to ne želim i ne činim.
Neki autori smatraju konfluciju bazičnim mehanizmom, kao što su spliting i projetivna idnefifikacija.
Kao drugi pol u odnosu na konflunciju navodi se izolacija (Filipson) ili povlačenje (Polsterovi).
Konfluentni govor
Konfluentni način govora obično se odlikuje već poslovičnom upotrebom lične zamenice “mi”, ali mu karakteristika može biti i korišćenje velikog broja neodređenih zamenica kao što su “to”, “ovo”, “ono”, “taj”.
Takođe sam primetio da konfluentni klijenti mogu biti skloni da koriste uzrečice kao što su “znaš”, “razumeš”, “jel tako”, “zar ne”, “zar nisam u pravu”…
Na primer, klijent govori na početku seanse, ubedljivim glasom, često gledajući teraputa u oči, skoro mu se unoseći, sa polusmeškom koji kao da prikriva nelagodu: “Znaš, dobro je da sam danas došao jer imam TAJ osećaj što me progoni. Nisam danas uspeo TO da uradim. Sada me poganja TAJ osećaj, znaš, i šta će ON da misli o meni. Znaš kako sam se izverirao. Nisam uspeo da stanem iza svog rada, da ga odbranim, znaš, iako je moj šef strava lik i neće sad ništa biti, ali ipak se osećam loše što mi je pomogao oko TOGA. A taj brifing samo što nije bio počeo, znaš, i to me je činilo jako nervoznim. I sada me progoni TAJ osećaj. TO je sada mnogo loše, iako je zapravo sve prošlo dobro, znaš.”
Interesantno je primetiti da osobe sa dominantno konfluentnom organizacijom, kada nam objašnjavaju kako da pronađemo neko odredište u prostoru (na primer novu prodavnicu), podrazumevaju svoju perspektivu, pa će vam, bez prethodnog orijentisanja, na primer reći da se ona nalazi levo od pijace, ne uzimajući u obzir da to za nas ne mora ništa značiti, jer ne znamo s koje strane gledaju na pijacu kada to kažu.
Za konfluentni govor takođe može biti svojstveno nezavršavanje rečenica: “Nekada smo voleli biti zajedno, sve smo radili zajedno, ali sada…”, klijentkinja je klmnula glavom kao da hoće da kaže, “Znate već i sami.” Teraput je dodao: “Stvari su se sada promenile?”. (Fil Džojs i Šarlot Sils)
Konfluencija i druge modifikacije kontakta
Osoba sa konfluedntinim stilom organizacije, dakle sklona je da potskuje svoje originalne potrebe i/ili da manipuliše drugima u cilju da oni potisnu ili zanemare svoje potrebe; da sebi pripsuje potrebe i želje drugih ili da svoje potrebe i želje pripisuje drugima.
U ovakvoj organizaciji granice kontakta, ososba koristi i druge modifikacije. Na primer klijent na psihoterapsijkoj sensi nema dovoljno podrške da se uđe u konflkt sa teraputom, tako što će mu protivrečiti. Duboko u sebi on veruje da bi ga teraput zbog toga napustio (introjekt + projekcija). Zaustvalja svoj originalni inuls da se usprotivi (retrpofkacija). Nekritički prihvata teraputova uverenja (introkecija) i nastoji da mu povlađuje.
Psihoterapisjki značaj
U tradicnalnom i dijaloškom gešteltu smatra se značajnim da osoba osvesti i prepozna ovu sklonost (stil), kako u vanterapijsm odnosima, tako i u terapisjkoj situaciji (u sada i ovde). Može se raditi na osvešćivanju introjekata i/ili projekcija koje mu stoje u osnovi.
Teraput i klijent ispituju njihove razlike u uverenjima ali i doživaljima, figurama, potrebama. Radimo na novom iskustvu: da je pojavljivanje u rezličitosti neophodno i važno, jer je to jedini način da da saznamo gde se nalazi drugi (kako se oseća, šta, misli, šta želi,. što mu je potreba). Ovo ispitvanje, artikulacija i izražavanje rezlika pruža klijentu novo ikstvu: da razlika ne samo da nije opasna, već ja važan, neophodan deo odnosa, ono što tek omogućava odnos i razmenu, novinu.
Rad na konfluenciji je rad na integraciji konflikta (Mark McConville). Izražavanje rezličitih potreba sa poštovanjem, pregovaranje i traženje komprmisnih rešenja, napor da se razme druge a da se pri tome ne zanemare vlatite potrebe, suštinske su karaterstike zdravog odnosa.
Psihoterapsijo iksustvo nudi klijentu mogućnost da koegzistira sa svojim terapoutom u razlici. Isksuvo da je odnos moguć i ako se ne slažemo oko svega i ako teraput nema ili ne želi da nam pruži nešto što je nama potrebno (npr. utehu). Možemo opstai (naš odnos) ako se naše potrebe i želje razlikuju.
Reci na slovo L
*u pripremi*
Ličnost (persona) – Lepo (lepota) – Laž – Licemerje
*u pripremi*
Lepo (lepota)
Lepo je pridev koji pripada korpusu esteckog pristupa u geštalt psihoterapiji (uz čulno, što je osnovno značanje stateckog). Za dobro izvođenu terapijsku seansu ili za terapijski odnosmožemo reći da su lepi.
Kalos kagatos (καλὸς κἀγαθός) ili kalokagatija (καλοκαγαθία) starogrčka je kovanica gde se u jednoj reči pominju pridevi dobro i lepo. Ideja je da se siakže inticija naših etičkih i steckih osećanja, gde je ono što je dobro ujedno i lepo a ono što je lepo, ujedno i dobro. Dobrota je lepa a lepota je dobro.
Zastupnici estclog porstupa u GT rekli bi isto. Naša esticka i etička osećanja ili inticije se poklapaju. Estacki kriteriji na taj način postaju kriertijumi dobrog. Kako da ovaj odno ili ovu razmenu učinimo lepom? – može biti pitanje koje nas vodi u radu. U korpusu esteckog pristupa, često se koriti i metafora plesa, da se opiše dinamika polja klijent/teraput. Kako da ovaj ples učinimo lepim? – može dakle biti pitanje kojim se rukovodimo u terapijskom radu.
Laž
Zašto lažemo, pitanje je na koje bi svi voleli da znamo odgovor. U psihoterapijskom kontekstu, tema laganja nmajčešeće se javlja na tri nivoa. Roditelji koji su naši klijenti ili roditelji naših klijenata, žale se na to da ih lažu deca. Parrneri u vezi ili braku se žale da ih lažu njihovi partneri. Teraputi se pitaju da li ih nekad lažu kijijenti.
Prema geštalt psihoterapisjkom iksustvu, lažemo kada želimo da se sakrijemo ili da prevarim. U oba slučaja nemao poverenja da će nas drugi prihvatiti sa istinom. U tom pravcu možemo usmeriti i terapisjki rad. Tema je dakle kako narušavamo poverenje ili kako poverenje ponovo uspostvaiti.
Na primer, dete će lagati za ocenu u školi iz straha od roditeljske osude, gradnje ili kaze, a nekada i iz želje da ih zaštiti od neprijatnosti. Tada je pitanje kako smo dobrineli slabom poverenju i šta možemo učiniti da ga obnovimo.Kako da ga više podržimo pohvalom, potvrdom ali i granicama, itd.
U terapiji ne laganje gleda kao na otpor, pa ćemo i raditi onako kako se u terapiji radi na otporu. Respoektivanjam, nastjanjem da gha osvestimo i prtvaranjem u svesnu odluku. Ako kijent nauči da se na drugi način zaštiti svojom granicom, tako što će recimo reći da ne želi da ga kaže to i to, napravili smo napredak i poverenje u odnos je poraslo.
U duhu geštalt terapije, nasleđenom sa samih izvora, i po ovom pitanju kliejntu ostavljamo njegovu vlatitu odgovornost i ne nastojmo da mu pomognemo više nego što je on spreman da traži ili primi.
Licemerje
U pripremi
U pripremi