Agresija

Rečnik geštalt pojmova – Akademija Geštalt psihoterapije

Sažeto o agresiji u GT

Koncept agresije jedan je od bazičnih pojmova geštalt psihoterapije u njenim ranim fazama i centralni pojam u prvom delu Frica Perlsa, “Ego, glad i agresija” iz 1942., u kom se osvrće na psihoanalitičko razumevanje ovog pojma i promoviše novo shvatanje, uzimajući u obzir uticaje drugih autora kao što su Goldštajn, Rajh, Hornaj i Niče.

Prema postavkama GT, agresija je  zdrav potencijal organizma da, po potrebi, poseže za sredinom, da je menja i prilagođava svojim potrebama, ili da se od sredine povuče ili zaštiti. Agresija se shvata kao kvalitet pojavljivanja osobe/organizma na granici kontakta. Svako pojavljivanje i različitost se takođe posmatra kao čin agresije. Osoba postoji kroz mogućnost razlikovanja sebe od sredine.

Učitaj još

Organizmičko – biologistička paradigma

„Agresija je vitalna potreba[1] organizmičke funkcije u svetu: to je bukvalno i metaforičko griženje i žvakanje.“ (Filipson, Self u odnosu, 2001.)

Da agresija nije iskuljučivo destruktivna i negativna, da je štaviše nužna, jasno se vidi iz mnoštva primera koje nalazimo gde god se okrenemo.

Zubi, nokti, rogovi kod životinja, organska su manifestacija prirodne nužnosti agresije. Čak i ruža ili katus brane se bodljama. Drveće evolutivno teži da nadvisi ostatak biljnog sveta, u borbi za svetlo, a četinari “prskaju” tlo supstancijama koje ugrožavaju rast zeljastih biljaka, kako im one ne bi trošile hranjive materije iz tla.

Učitaj još

Razvojna perspektiva

U najranijem razvoju, kada je u pitanju agresija, možemo govoriti o tri faze (PerlsEgo glad i agresija, (Das Ich, der Hunger und die Aggression) 1942.): faza bez zuba, faza nicanja sekutića i faza razvoja kutnjaka.

Čak i beba refleksno ispoljava agresiju prema sredini. Odguruje nas kada ne želi da je držimo u rukama (Ruella Frank). Takođe, guta šta joj prija, a pljuje (alienira) šta joj se ne dopadne. Ovde govorimo o predentalnoj agresiji na najbazičnijem nivou. Beba još nije u stanju da sažvaće tvrđu hranu, ali je u stanju da je ispljune, i na taj način kaže „ne“ aspektu sredine koji je neobradiv ili neprijatan za nju.

Učitaj još

Psihoanalitička perspektiva

Agresija je oblik ispoljavanja primarne životne energije (libido), i u tom smislu je „drugi nagon, odmah iza seksualnosti“ (Peter Kutter, 1999), a njeno zaustavljanje (zaustavljanje libidarne energije) i okretanje prema sebi (autoagresija), prema psihoanalitičkoj teoriji (Frojd, 1957) dovodi do depresije.

S druge strane, kao odgovor na užase Drugog svetskog rata, Frojd je svoju teoriju dopunio konceptom tanatosa (instinkt smrti). Pored libida, instinkta života ili opstanka, Frojd je uveo i instinkt uništenja, po principu suprotnosti. Da bih opstao, ubijam. Uništavam druge iz straha da ću i sam biti uništen.

Učitaj još

Agresija fenomenološki, u svakodnevnom životu

* U pripremi *

Savremeno socijalno polje

Već i sam pojam agresije opterećen je negativnom konotacijom. Agresija jeste nasilje, a mi se nasilja plašimo i na mnogo načina ga trpimo. Zapravo, društvo je na svoje skrivene, pasivno-agresivne načine, veoma rigidno, kontrolišuće, isključivo, eksploatišuće i u tom smislu agresivno.

Psihoterapijski značaj

U smislu geštalt psihoterapije možemo govoriti o problemu nedovoljnog pojavljivanja na granici kontakta (pojavljivanja na nedovoljno agresivan način), zatim o problemu impulsivnog pojavljivanja (agresivnog pojavljivanja kada to nije potrebno ili na način koji nije potreban pa sredini (drugima) može naneti štetu). Takođe, možemo govoriti o tome da nedovoljno pojavljivanje vodi retrofleskiji i „nagomilavanju agresije“, što opet može voditi impulsivnom pojavljivanju. Dakle možemo imati i kombinaciju ova dva simptoma.

Učitaj još

Tradicionalni pristup – agresija: psihoterapijski značaj

Prema Perlsu predugo zadržavanje nezadovoljstva, bez dovoljno podrške da se energija uzbuđenja pretvori u pokret, zadržavanje impulsa mišićnom tenzijom ili stezanjem grla, može kreirati neizdrživ unutrašnji pritisak, kao i psihosomatske tegobe (bol u glavi, na primer).

Potisnuta agresija, odnosno prekinuti pokret ka sredini, često je u vezi sa projekcijom. Osoba koja ima teškoće u pojavljivanju i posezanju obično će se žaliti kako su svi agresivni prema njoj, kako su svi sebični i samoživi i samo gledaju svoj interes. Prema tradicionalnom geštaltu radi se o agresiji kao otuđenom delu (ili funckiji) selfa koji je potisnut i zatim projektovan u sredinu. Klijent igra žrtvu u pokušaju da pasivno-agresivno manipuliše sredinu.

Učitaj još

Dijaloški pristup u geštalt terapiji – agresija: psihoterapijski značaj

Traženje, zahtevanje, preduzimanje radnji ima, dakle, izvestan kvalitet agresije nad sredinom. Problem, dakle, nastaje kada naše pojavljivanje (posezanje) nije dovoljno agresivno (asertivno) da bi dosegli, ili kada je moje pojavljivanje isuviše agresivno (impulsivno) a da za tim ne postoji potreba.

Na primer, moje pojavljivanje nije dovoljno agresivno kada ne izgovaram svoje želje i potrebe iz bojazni da bih se na taj način nametao sredini i drugima, da bih ih uznemirio, deranžirao ili čak ugrozio, a da pri tome ne postoji realna opasnost da se to dogodi.

Učitaj još

Relacioni pristup – agresija: psihoterapijski značaj

relacionom radu terapeut može osetiti intenciju polja ka agresiji. Na primer, osećam potrebu da se sa baš tim klijentom pojavim čvrsto, kako bih ga (svojim primerom) podržao da isto učini i sam (klijent je u seansi mlitav, konfuzan, krije od sebe i drugog šta želi).

Važno mi je da podržim klijenta da izrazi svoja nezadovoljstva sa mnom (da mi kaže kada mu se nešto dopada ili ne dopada) ili da se pojavi sa svojim željama i predlozima.

Učitaj još

Agresija i kontekst – relacioni pristup: psihoterapijski značaj

U geštalt psihoterapiji simptom se posmatra kontekstualno. Agresija, sama po sebi, nije simptom. Ali ako se agresija javlja kroz impulsivnost koja ometa naše funkcionisanje, možemo postaviti pitanja koja je uloga simptoma, ili na koji način je ovaj simptom deo konteksta.

Na primer, ljutnja kod adolescenta, impulsivno ponašanje, demonstriranje, jednom rečju agresija, zapravo može biti u funkciji njegove težnje da snažnije oseti sebe, svoju autonomiju i svoju različitost u odnosu na sredinu koja ga na bezbroj načina poziva i pritiska da se uklopi i bude kao drugi.

Učitaj još

 Pasivna agresija – psihoterapijski značaj

Nekada se pojavljujemo na granici kontakta kroz sarkazam, ironiju, malodušnost, manipulaciju. Izbegavamo da kažemo direktno šta imamo, već se pojavljujemo na zaobilazan način (kroz defleksiju).

Pasivna agresija može da bude svestan izbor u tom smislu da možemo biti u defleksiji da ne bismo povredili drugog ili da bismo bili na distanci od drugih. S druge strane, nesvesna pasivna agresija može biti u vezi sa nedovoljnom podrškom da se pojavimo na granici kontakta iako stvarnost to dozvoljava i to nam je potrebno. U tom slučaju pasivna agresija je u vezi sa retrofleksijom i za posledicu može imati nakupljeno nezadovoljstvo koje se zadržava mišićnim kontrakcijama koje vode u psihosomatiku, ili se oslobađa kroz nekontrolisane raptuse (acting out), kroz mazohizam i sadizam (tamo gde je bezbedno, npr. nad članovima porodice).

Agresija, osećanja, destrukcija

Iako se to često ne uviđa, agresija ne podrazumeva nužno osećanje ljutnje (agresija i ljtnja nisu isto). Ljutnja nas može podstaći na agresiju, ali agresivni prema sredini ili drugima možemo biti i bez ljutnje. Na primer, u sportskoj borbi dva boksera su vrlo agresivna jedan prema drugome iako ne osećaju nužno ljutnju.

U tom smislu agresija je težnja punom kontaktu ali ne nužno destrukciji. Jedan bokser želi da pobedi drugog, ali ne i da ga ubije i kada primeti da njegov protivnik gubi svest može stati i sam, pre sudijskog znaka (kao što je to činio veliki Muhamed Ali).

Filozofske perspektive

Fascinacija agresijom i manipulacija

Čovek je oduvek bio fasciniran agresijom, veličinom, snagom, kontrolom, silom, destrukcijom. Psihologe i filozofe egzistencije zanima ova fascinacija.

Silom smo fascinirani iz mnogih razloga. Naše iskustvo egzistencije na zemlji je iskustvo ugroženosti osnovnog opstanka. Mi i dalje živimo egzistencijalnu dramu borbe za opstanak prožetu propadanjem i smrću. Socijalno polje je surovo.

Fascinacija agresijom je identifikacija sa jačim koja treba da nam spase život. Fascinirani smo nasiljem zato što živimo u polju s puno nasilja i zato što se osećamo ugroženo. U fascinaciji nasiljem mi gubimo sebe i svu odgovornost prenosimo na druge. Svet se cepa (splitizira) na „tamu“ i „svetlost“, na naše i njihove, na prijatelje i neprijatelje i mi moramo da biramo stranu.

Učitaj još

Istorija filozofije agresije u par tačaka

Od najstarijih filozofija, na agresiju se gleda kao na sastavni deo prirode. Ares (Mars), bog rata, u Empedokleovoj filozofiji, teži da razdvoji (rascepi) elemente (vatru, vodu, zemlju i vazduh), dok Afrodita (Venera), boginja (prirodna sila) ljubavi, teži da ih izmiri, izmeša i prožme. Mars je kod Empedokla onaj princip koji pokreće razvoj, napredak, evoluciju, jer iz neizdiferenciranog stanja kosmičke konfluencije izdvaja strukture koje će graditi svet. Mars menja i razdvaja.

Učitaj još

Piše Nikola Krstić