oslobadjanje potisnutih emocija 2020-11-25T09:05:33+00:00
Forum Život PitaCategory: Questionsoslobadjanje potisnutih emocija
Anonymous asked 9 months ago

Postovani ne znam kako se osloboditi duboko zakopanih i potisnutih osecanja, u mom konkretnom slucaju mislim da je to bes ali verovatno ima i nekih drugih. Mozda sam besan na oca koji me je ostavio i uskratio mi tu neku sigurnost, mozda na majku sto nije umela da mi pruzi istu…ne znam, svestan sam da uzroci mogu biti razni, cak i nepoznati svesnom delu mene. Pravi mi problem pri situacijama kada se treba zauzeti za sebe, odbraniti od nekog itd. Okolini odajem utisak mirne i povucene osobe, ali kako mi je unutra samo ja znam. To gutanje ponosa kada se povucem pred drugima, nije nimalo prijatno. A bojim se da ce imati i svoje posledice kako budem stario, pitanje je kako ce se organizam nositi s tim. Opcije koje ja sa ovom pamecu mogu da vidim mi deluju pogubno za mene. Da nastavim da potiskujem i gutam mislim da nije zdravo. Da pustim pa da se pobijem opet ne valja – ili ce mene neko pretuci ili cu ja nekog pa posle sudovi, policija, kazne, strah od osvete tj. sve ono sto samo perpetuira bes. Da odem na neku livadu i da se izvicem ili da izudaram vrecu – nema dubljeg efekta vec samo povrsinskog. Da li vi znate kako se osloboditi duboko zatrpanih emocija a pri tom ne srusiti svet oko sebe? I moze li bes imati telesnu senzaciju u vidu bezrazloznog crvenjenja? Hvala najlepse.

andja replied 9 months ago

Zdravo, čitajući tvoj post sam prepoznala sebe. Meni je psihoterapija mnogo pomogla, jer su mi emocije potisnute i trebalo je dosta rada na telu kroz terapiju i dosta relacionog rada – u odnosu sa terapeutom. Nemam nekoga na koga mogu da usmerim ljutnju ili bes kada ih osetim. Ponekad odem na livadu i bacam stolice i vičem i to mi privremeno pomogne, najviše u smislu da čujem sebe kad vičem šta govorim – i kasnije sa terapeutom osvestim na koga sam ljuta. Taj proces i dalje traje i sigurno će mi trebati još vremena, ali eto to je neko moje iskustvo. nadam se da ti je od koristi što sam podelila.

)

1 Answers
Nikola Krstić Staff answered 8 months ago

Poštovani,

Bes i rad na besu složen je i mnogoslojan poduhvat. Ukratko verovatno će vam biti potrebno da se u sebi suočite sa osobama koje su u vezi sa vašim zadržavanjem besa. Razmislite, gde vaša ljutnja ili otpor ili različitost, ili tvrdoglavost nisu bili dozvoljeni. Zatim vam psihoterapijski seting može pomoći da se “suočite sa tim osobama”.

U ovakvim terapijskim eksperimentima najčešće se ispod besa pojavi tuga, koju je jednako važno izražavati i pokazivati nekome ko može da je obuhvati (npr. terapeutu).

I druge forme ispoljavanja i integracije ovih iskustava, kao što su crtanje, odigravanje (u psihodrami) mogu biti značajna podrška selfu da integriše ta iskustva kako bi mogla da zadrži kontrolu nad sobom prilikom zauzimanja za sebe ili izražavanja ljutnje.

Drugi nivo je vežba pojavljivanja. U relativno sigurnim uslovima i sa osobama u koje imate poverenja, možda i uz prethodni dogovor, možete ispitivati mogućnost da se pojavite, da iskažete sebe, da uložite protest, da dozvolite da se uznemirite. Možda ćete uvideti da to, mada neprijatno, možda i nije tako nepodnošljivo. Možete nastojati da budete jasni ali ljubazni i uporni.

Treći novo rada na potisnutom besu je fizička ekspresija. Svaka vrsta fizičkog treninga, pa i eksplicitnog, kao što je udaranje u džak za boks, može biti od koristi. Iako, kako kažete, donosi samo trenutno rasterećenje, ta trenutna rasterećenja su veoma važna kada su redovna.

Na bliske teme možete pročitati i nekoliko tekstova na našem sajtu, koji se tiču rada na ljutnji i konceptu agresije u GT. Agresija, naime, nije nužno ništa loše, ona ima biološku i psihološku funkciju…

Srdačno,
Nikola

)