Doživljaj

Rečnik geštalt pojmova – Akademija Geštalt psihoterapije

Kako je GT fokusirana na sada i ovde i holistički orijentisana na celinu našeg bića, od telesnog preko emocionalnog do misaonog pa i duhovnog aspekta našeg pojavljivanja, koncept doživljaja je od ogromne, suštinske važnosti za nas. Naime, iskustvo ili doživljaj nešto je što se odvija upravo u sada i ovde, način na koji se naše biće manifestuje u svim aspektima svoga postojanja.

Doživljaj je sve ono što se događa na granici kontakta organizam/sredina, čega smo svesni ili bi potencijalno mogli biti svesni.

Biologističko-telesna perspektiva – senzacije

Doživljaj ili iskustvo najpre se odvija na nivou telesnih senzacija, propriocepcija (Zinker, 1980). Osećam neprijatnu senzaciju u stomaku koju interpretiram kao glad. Neprijatnu, karakterističnu senzaciju u ustima (suvoća) interpretiram kao žeđ. Neprijatnu senzaciju na površini moje kože od koje se ježim i počinjem da drhtim interpretiram kao hladnoću. Doživljavam glad, žeđ ili hladnoću. Razume se da u ovom smislu doživljaji imaju funkciju kompenzacije organizma u sredini kako bi organizam opstao.

Doživljaji kao hladnoća ili toplota, mekoća ili udarac reakcija su organizma na dejstvo sredine na spoljnu granicu kontakta. Osećaji kao što su glad ili žeđ, reakcija su organizma na unutrašnju granicu kontakta, da tako kažem.

Da li su doživljaji samo senzacije ili šta sve čini doživljaj?

Glad, žeđ i hladnoću, međutim, oseća i mala beba ili sasvim jednostavna životinja, što znači da možemo doživljavati senzacije i prevoditi ih u akciju (npr. beba plače ili sisa) čak i kada ih ne interpretiramo, čak i kada nisu simbolički reprezentovane u našim mislima, instiktivno, spontano.

Učitaj još

Doživljaj, uverenja (simboličke reprezentacije), stvarnost

Moja uverenja, interpretacije stvarnosti i simboličke (misaone) reprezentacije utiču kako na moje senzacije, tako i na moja osećanja. Radost, toplina i milina u grudima koju osećam kada vidim drago biće koje je bilo odsutno, nisu u vezi samo sa mojom percepcijom (vidim nešto), već su i u vezi sa mojom interpretacijom situacije. Vidim voljeno biće. Vidim oblik koji interpretiram kao voljeno biće koje se vratilo s puta. Tek simbolička reprezentacija organizuje moje opažaje u smisaonu celinu. Bez toga moji bi opažaji bili šarena zbrka bez značenja (Kant).

Učitaj još

Doživljaj, stvarnost, istina

Dakle, naš doživljaj će, delom, ali bitno, biti reakcija na našu interpretaciju stvarnosti (misli i uverenja), a ne nužno na samu stvarnost. Osećaću tugu jer verujem da me je voljena osoba napustila, iako su me samo obmanuli, iako to ne odgovara stvarnosti. To uverenje deo je moga doživljaja, iako nije istinito. Kao što je i tuga koju osećam stvarna. Štaviše, kao što smo videli, mogu otići i korak dalje i ubediti sebe da ne osećam tugu (razviti uverenje da ne osećam tugu), jer osoba za koju sam vezan, kako verujem, „ne zaslužuje da za njom osećam tugu, nije vredna mojih suza“.

Učitaj još

Paradoksalnost doživljaja – psihoterapijski značaj

Treba voditi računa i o tome da doživljaji nisu linearni i da ne podležu zakonima protivrečnosti, ili bar ne na jednostavan način. Drugim rečima, iskustvo istraživanja sebe unošenjem svesnosti u doživljaje pokazuje da mogu imati protivrečne doživljaje u istom trenutku. Moj partner sa posla može se istovremeno radovati mome uspehu i zavideti mi. Ja istovremeno mogu voleti i mrzeti svoju majku. Istovremeno se mogu nadati i plašti, želeti uspeh i ne želeti uspeh (plašiti se uspeha) i tako dalje.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj – geštalt kao terapija unošenja svesnosti u doživljaj

U svojoj prvoj verziji Perls je svoj terapijski pristup u nastajanju nazvao terapijom svesnošću. Svesnošću čega? Upravo doživljaja.

Kod opisanog stanja stvari suština geštalt psihoterapije, dakle već u tradicionalnom geštaltu (Perls i Naranho), opisana je kao osvešćivanje, artikulacija i prepoznavanje, te izražavanje naših istinskih doživljaja.

Učitaj još

Filozofske perspektive

Kroz dugu istoriju traganja za istinom i stvarnošću filozofija je završila u neupitnom uverenju da je jedina stvarnost koja je nama na raspolaganju upravo stvarnost naših doživljaja. Sva druga uverenja o stvarnosti daju se dovesti u pitanje. „Još je ostao jedan skandal za filozofiju, da se postojanje spoljnjeg sveta mora uzeti na veru. I ako neko nađe razlog da u nju posumnja, mi mu nismo kadri suprotstaviti nikakav relevantan dokaz.“ (Kant, Kritika čistog uma). Međutim, doživljaj gladi, bola ili doživljaj da mislim, da posmatram, nešto je što se ne može dovesti u pitanje ni najoštrijim skeptičkim argumentima. (Sekst Emirka)

Ovo otkriće poslužilo je filozofima da razviju fenomenološku filozofiju. Reč fenomen znači pojava. Pojava je nešto što se javlja nama, subjektima. Stvaran je samo svet pojava. Drugim rečima stvaran je samo svet našeg doživljaja sveta. Sve se ostalo da dovesti u sumnju. Možda sanjam. Može sada ispred mene nije tastatura (Dekart, Meditacije o prvoj filozofiji).

Ali za mene se tastatura javlja i ja imam opažaj (predstavu) tastature, to je izvesno čak iako sanjam. To je razlog zbog koga je fenomenološki pristup tako važan za geštalt. Naši doživljaji su stvarni, čak i kad naša uverenja koja se na njima zasnivaju nisu.

Egzistencijalizam koji se razvio iz fenomenološke filozofije usredsredio je svoju pažnju upravo na naše iskustvo doživljenog, kao i na naše iskustvo slobode, iskustvo da možemo donekle uticati na naše doživljaje.

Piše Nikola Krstić

Akademija Geštalt Psihoterapije