Vreme

Rečnik geštalt pojmova – Akademija Geštalt psihoterapije

Fenomenološka perspektiva

Potrebno mi je sat vremena da od svog stana, kroz gradsku gužvu, stignem do kancelarije. Žurim jer se ne osećam dobro da moj klijent stigne pre mene i da mora da me čeka.

Sebe doživljavamo kao fizičko biće među ostalim fizičkim bićima. I mi i ostala fizička bića i stvari potopljeni smo u iskustvo prostora i vremena. Po Kantu vreme (i prostor) je čisti opažaj. Uslov i koordinatni sistem svih drugih iskustava i opažanja. Sve što opažamo nalazi se u mediju prostora i vremena. Čitavo naše iskustvo organizovano je konceptima prostora i vremena.

Učitaj još

Vreme, sadašnjost, prošlost, budućnost

Ortodoksni geštalt insistirao je na ideji da doslovno postoji samo jedno večno sada, koje se doduše iz trenutka u trenutak menja, ali je i prepoznatljivo (postoji kontinuitet: iz trenutka u trenutak ja sam i dalje ja a ti si i dalje ti, meni prepoznatljiv i relativno predvidljiv). Uticaj koji su filozofije Istoka izvršile na GT dovele su do stava da prošlost više nije, a budućnost će tek da dođe (u stvarnosti doživljaj postoji samo sada).

Učitaj još

Organizmičko-biološka perspektiva i vreme kao ograničenje (granica)

Faktor vremena umnogome određuje moj organicitet. U vremenu homeostaza se narušava. Ja postajem gladan, pojavljuju se organizmičke potrebe. Vreme koje imam na raspolaganju da ponovo uspostavim homeostazu je ograničeno. Ne mogu beskrajno odlagati potrebu za hranom.

Vreme je za petama mojim nastojanjima da u stalno promenljivom svetu zadovoljim svoje potrebe i tako održim svoj identitet (sebe, self). S vremenom neke od potreba postaju urgentne. Organizam kroz osećaje gladi, žeđi, umora, upozorava me da su moji resursi na izmaku i da je vreme koje mi je na raspolaganju da zadovoljim svoje potrebe sve kraće.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj koncepta vremena u GT

Vreme kao životne faze

Prvi i osnovni način kako je vreme relevantno u psihoterapijskom smislu je životna dob ili uzrast klijenta (ali i terapeuta). Mala deca, starija deca, adolescenti, mlade odrasle osobe, osobe u srednjim godinama i osobe u trećem dobu imaju donekle različite životne, pa samim tim i terapijske potrebe. Životna dob određuje stepen njihovog psihofizičkog razvoja tako da govorimo o prilagođavanju terapijskog rada tim specifičnostima.

Učitaj još

Vreme kao sistem orijentacije i ciklus kontakta

Već je rečeno da, kada govorimo o ciklusu kontakta između organizma i sredine, jedna dimenzija (smeštena na ordinatu koordinatnog sistema) je intenzitet kontakta ili uzbuđenje, a druga (smeštena na apscisu) je vreme. Organizam kontaktira sredinu u vremenu, tako da trajanje određenih faza ciklusa kontakta može imati dijagnostički i praktični značaj. S vremenom bi trebalo da raste intenzitet kontakta, uzbuđenje, energiziranost, sve do punog kontakta sa terapeutom.

Učitaj još

Faze terapijskog rada u vremenu

Terapija neće trajati beskrajno dugo. Ona ima svoj početak i, kako neki veruju, treba nužno da ima i svoj kraj u vremenu. U dimenziji vremena neki terapeuti nastoje da govore o fazama terapijskog rada, što bi osim u individualnoj, moglo biti od velike važnosti u grupnoj psihoterapiji.

Učitaj još

Vreme kao seting (postavka)

Vreme je u psihoterapiji sistem podrške u tom smislu da nas granice strukturiraju. Seansa se odvija svake nedelje, tako da mogu da računam na taj sat. Moje očekivanje da ću dobiti svoj sat postaje deo moje podrške (ličnost ili persona). To je nešto predvidljivo, nešto na šta mogu, ovako ili onako da se oslonim. Seanse imaju svoju predvidljivu učestalost.

Učitaj još

Vreme i specifični poremećaji – psihoterapijski značaj

Već je rečeno da odsustvo svesti o dimenziji vremena kao ograničavajućeg faktora može biti u vezi sa razvijenošću (odnosno nerazvijenošću) selfa kao diferenciranog. Na primer, odsustvo svesti o vremenu u adolescenciji može biti u vezi sa teškoćama selfa da se orijentiše u granicama realnosti. Doslovno, adolescent odbija da „postoji vreme“ za spavanje ili ustajanje. Simbolički, adolescent, koji živi za zadovoljstvo u sada i ovde, rukovođen principom zadovoljstva, odbija da se potčini planovima i projektima i da sadašnje zadovoljstvo odloži, kako bi se investirao u svoju budućnost.

Učitaj još

Filozofske perspektive

Naše organizmičko postojanje je ograničeno vremenom. Čovek je, prema filozofiji egzistencije, različit od drugih bića po tome što je svestan svoje prolaznosti i smrtnosti (ograničenosti vremenom).

Ta svest je, s jedne strane, naše prokletstvo, jer nas ideja prolaznosti pritiska. Plašimo se da vreme koje nam je dato nećemo iskoristiti tako da naš život bude ispunjen smislom. Plašimo se da neće biti vremena za nas.

S druge strane, ograničenost vremenom je spas, jer bi beskrajno postojanje u organizmičkom obličju bilo nepodnošljivo (setimo se romana Portret Dorijana Greja  i sličnih priča).

Druga dimenzija našeg egzistencijalnog iskustva je, upravo suprotno, da je vreme predugo, naročito vreme iščekivanja da se konačno nešto desi, da porastemo, da završimo školu, da podignemo decu, da napišemo knjigu…

Vreme je čest motiv u književnosti koja je pod uticajem filozofije egzistencije. Setimo se drame Čekajući Godoa Samjuela Beketa koja se bavi fenomenom života u čekanju.

Protok vremena nerazdvojivi je deo koncepta promene. Vreme je uslov promene. Promena je fenomenološka datost vremena. O vremenu znamo kroz iskustvo promene. Promena položaja skazaljke na časovniku je manifestacija (mera) vremena. Izlaženje i zalaženje sunca, te njegova promena položaja na nebu određuje ciklus dana i noći, uspinjanje i otpuštanje, rada i odmora.

Prema Hajdegerovoj fundamentalnoj ontologiji, biće (postojanje) i vreme su neraskidivo, ontološki povezani. Postojanje je moguće tek u vremenu. (Martin Hajdeger, Biće i vreme)

Srodni pojam: Trajanje, Učestalost, Granica.

Piše Nikola Krstić

Akademija Geštalt Psihoterapije