Šudizam (treba da)

Rečnik geštalt pojmova – Akademija Geštalt psihoterapije

Imamo potrebu da budemo lojalni drugima, da se identifikujemo sa njihovim očekivanjima i potrebama.

Perls govori o krajnjem dobitku i procesu posezanja (zadobijanja). S organizmičke tačke gledišta naš cilj je krajnji dobitak (na primer hrana, odnosno sitost). Hrana, međutim, može biti pripremana ili konzumirana na mnogo načina. Naše društvo određuje i diktira norme. Kako treba pripremati hranu, kako i šta treba jesti, kako se treba ponašati za stolom. Kako se treba ponašati u odnosima sa starijima, mlađima, u ljubavi i seksu.

Učitaj još

U običnom životu

Treba da budem zahvalna. Treba da se osećam dobro. Treba da mislim pozitivno. Ne treba biti tužan. Treba biti dosledan. Treba marljivo raditi. I tako dalje, neke su od misli ili iskaza kojma zapravo nastojimo da potsinamo naš stvarni doživalj (misao, radnju, osećanje, senzaciju itd). Izvorna GT na njih gleda kao na nastojanje da sa sobom igramo igru moći (top-dok i ander dog), kao izraz potrebe za kontrolom i straha od gubitna kontrole, kao nastojanje da se dodvorimo drugima, roditeljima, patnerima, sredini.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj

Još je Frojd definisao neurozu kao nemogućnost ega da održi balans između naših nagona s jedne strane i super ega (zahteva društva) s druge strane.

Prema tradicionalnoj GT suština zdravog funkcionisanja u ispoljavanju i zadovoljavanju naših originalnih potreba, odnosno u dobrom balansu između uzimanja i davanja, između odgovaranja na potrebe sredine i mojih potreba. Kada su međutim naše potrebe prikrivene ili potisnute introjektima i „treba da“ imperativima, oni nam često služe da prekinemo svoje pojavljivanje sa našim originalnim potrebama.

Učitaj još

Filozofske perspektive

Napetost između zahteva sredine i naših želja i potreba jedna je od glavnih tema filozofije i književnosti egzistencijalizma i bliskih filozofija. Tako, na primer, jednu od najdramatičnijih slika ove teme nudi Fridrih Niče, u svom delu Tako je govorio Zaratustra, u poglavlju Tri preobražaja duha, govori o preobražaju duha u kamilu, u lava i u dete.

Kamila je oličenje naše potrebe da služimo drugima, da se identifikujemo sa potrebama i zahtevima sredine, da udovoljavamo. Lav je svojevrsni opozit kamili. Prilikom preobražaja u lava, duh odbija da neselektivno služi i traži da se zauzme za sebe, da sebe stavi u centar svoga života da vlada svojim svetom.

Pri preobražaju u lava, duh biva napadnut od strane strašne aždaje. Društvo ne trpi neposlušnost i razlikovanje. Aždaja je zaštićena zlatnom neprobojnom krljušti sa koje zaslepljujuće sijaju reči: „Ti treba da!“. Društvo sa svojim zahtevima da se pokorimo, sjajni svet sile i moći Niče vidi kao neman optočenu zlatom koje je simbol moći, bogatstva i autoriteta.

Na putu svoga razvoja duh, preobrazivši se u lava, mora naći načina da se suprotstavi strašnoj nemani društva da bi došao sebi, da bi sebe postavio u centar svoga sveta.

Piše Nikola Krstić

Akademija Geštalt Psihoterapije