Postovani,
imam veliku tremu pred ispit i na ispitu. To nije strah od ocjene ili ti ishoda i misljenja drugih. Kada prodje ispit slijedi olaksanje, kao da mi je “pao kamen sa srca”. Ja naucim i spremim se, ali jednostavno se nesto desi, neka blokada ili sta vec. To moje stanje odaje utisak neznanja, a to nije tako(kada ponavljam sa drugaricom znam, ali kad izadjem pred profesora desi se to). Sa tim sa imala problema u srednjoj skoli, ali ne i u osnovnoj. U srednjoj sam bila odlican ucenik i uvijek sam bolje radila pismene provjere nego usmene. Ne znam kako se izboriti sa tim. Imate li Vi neki savjet?
Poštovana,
Svi mi osećamo tremu u nekim situacajama kao što su ispitne. Procenjuje se da će mo u stresnoj situaciji kao što je usmeni ispit pokazati oko čak oko 20% slabije znanje od onog koje posedujemo.
Ipak nismo svi istog psihološkog i neurofiziološkog sklopa. Neke osobe svedoče da im se odgađa da ih trema potpuno blokira. U tim situacijama potrebo je videti kako (na kom nivou) nastaje blokada. Npr. izvukli ste pitanja, treba da napišete koncept i ne možete ničega da se setite. Napisli ste koncept, čitate profesoru šta ste napisali ali ne možete ništa da dodate, da povežete sa drugim stvarima, da proširite. Ili nemožete da odgovorite na podpitanja (da razmišljate).
Pretpostvljam da je vaš problem sve veši što se više udaljavate od koncepta koji predstvlja sistem podrške. Da bi ste radili na ovom problemu svakako zamilite nekog da vas neglas presliša. Tom prilikom nemojte korititi knjigu, ponašate se kao da ste na ispitu. Ako je u pitanju koleginica zamolite je da vas prekida i da vam postavlja podpitanja. Prevalite preko jezika veći deo onoga što ste učili (to je veoma značajno za useni ispit, pričati o nečemu traži da budemo istranirani u tom prčanju baš toga, da smo smislili kako će mo to izložiti, kako će mo organizovati izlaganje, dakle tu znanje samo po sebi nije dovoljno).
Veliki problem na fakultetu studentima predsvlja i učenje napamet (koje dominira u srednjoj školi). Na usmenim ispitima treži se da pokažemo da smo razumeli a ne samo nabubali stvari, a mi jednostvno nismo naučeni da učimo sa razumevanjem, da razmišljamo o onome što učimo, da postavljmo pitanja, problematizujemo, jednim delom i zbog toga što nam to oduzima dodtno vreme. Vežbajte dakle da razmišljate i diskutujete o onome što učite.
Sebe možete podržati i tome što će te pre ipita nekoliko puta otići na konsulatcije kako bi ste vežbali da objaštavate stvari iz gradiva pred profesorom u situaciji koja jako liči na ispitnu. Preporučljivi je da tom prlikom skrenete pažnju profesoru na svoj problem i da ga zamilite da sa njim u par navrata obavite konsultaciju kako bi ste se opustili i kako bi važbali.
Pravljenje ovakve vrste okvira i suočavanje sa obroblemom kroz razne vrste vežbe ovog tipa trebalo bi da bude od pomoći kod vašeg problema.
S poštovanjem, Nikola