Skolsko dete – pitanje 2015-04-20T09:51:07+00:00
asked 10 years ago

Kako da devojcici(rodjaci) od 9 godina pomoći da napreduje, a da je ne povredite, kad vam ushiceno donese svoje crteze i druge rukotvorine oko kojih se trudila i za koje ocekuje pohvalu, a crtezi su po mom misljenju mnogo losiji i aljkaviji od crteza druge dece, ali uglavnom ne prihvata kritiku niti sugestiju da nesto popravi.
Ako kazem-mozda bi ovako bilo lepse,ona odgovara da ne bi bas nista menjala, jer se njoj bas to tako svidja.
Ako kazem- nije ovo dovoljno lepo ili lose si nacrtala- ona se naljuti i kaze ili “Bas me briga, necu vise nikad da crtam kad nemam pojma” ili pati i oseca se uvređeno a kaze glasno “Baš me briga, meni se svidja”.
Hvala,
Pozdrav

)

1 Answers
Psihoterapeut Team Staff answered 10 years ago

Poštovana,

Živimo u svetu u kome su nam često važniji rezultati od truda koji deca pokazuju ili od onoga šta oni osećaju i što se u njima događa.

Ako ste je već kritikovali a ona vam ponovo donosi crteže razmilsite šta tome želi da kaže ili pokaže. Možda da joj je stalo da vas, možda da je nesigrna i da dobija previše kritike iz svoje sredine, možda želi da vidi da se trudila ponovio. Vaš napor da ugledate, priznate i artikulišete nešto od svega toga može za nju biti mnogo hranjivije i dragocenije iskustvo od vaše pomoći oko savladavanja crtanja. “Viđen sam” je i “ja sam ok” je ono što je deci veoma potrebno.

Na primer kada vam donese crtež možete reći: “Opet si mi nactala crtež, mora da me mnogo voliš!” Ako vas pita kako vam se crtežsviđa možete joj reći: “Ti mi se mnogo sviđaš i mnogo te volim. Mnogo mi se sviđa i to što si se opet trudila, mnogo mi se sviđa i to što nisis odustala od crtanja kao što si mi rekla prošli put kada si bila ljuta.”

Da bi ovo upalilo stvano vam ona, njena osećanja ili njene neprilike sa kojima se bori moraju biti važnije od njene veštine crtanja!

Ako insistira da kažete da li joj se dopada crtež, ponovite je da vam se mislite da je mnogo važnije što ona crta i što voli da crta. Možete joj reći da ne želite da komentarišete sam crtež ako će se zbog toga opet ljutiti. Ako vam kaže da se neće ljutiti nađite ono što je dobro i prvo komentarišite to. Na primer možete joj reći: “Ja jako volim prirodu i sunce i mnogo mi se sviđa štp si crtala baš to.” Onda joj možete reći: “Još bi mi se više sviđalo da je ovo drugačije.” Ograničite se samo na jednu stvar za koju ste siguni da bi je sledeći put mogla popraviti. Ako vidite da se makar trudila da je popravi, recite joj de to vidite i da vam je to mnogo važnije nego da li je baš uspelo. Tako će se sledeći put truditi više.

Dakle poruka koja nam kaže da smo viđeni i da smo mi sami i naša osećanja i naš trud prepoznati, bezuslovno voljeni i važniji od re3zultata i vaština ono je što je lekovita i podstičuća poruka.

Naši strahovi međutim često gutaju našu sposbnost da vidmo jedni druge i pokazujemo ljubav. Deca nas tako stalno izazivaju da rastemo i radimo na sebi.

S poštovanjem, Nikola

)