Originalna potreba

Rečnik Geštalt Pojmova – Akademija Geštalt Psihoterapije

Od organizmički biološke perspektive do perspektive socijalnog polja savremenog života

U suštini svaka je potreba originalna. Problem nastaje na nivou naše identifikacije naših potreba. Naime često se dešava da mi zapravo ne prepoznajemo svoju pravu potrebu ili pogrešno verujemo šta će je zadovoljiti. Verujemo da nam treba nešto što nam zapravo nije potreba. Na primer osećamo da nam je niska energija i mislimo da je problem u tome što nam je potrebno da se zabavimo, a zapravo nam je potreban san. Mislimo da imamo potrebu za hranom a zapravo smo emotivno gladni, nesigurni u sebe, ljuti na sebe ili nezadovoljni svojim fizičkim izgledom. Imamo potrebu za toplinom, osećajem prihvaćenosti i važnosti, razmenom i ljubavi. Verujemo da nam je potrebno da izgledamo bolje, a zapravo nam je potrebno da se osećamo prihvaćeni.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj

Tradicionalni geštalt

Tradicionalni geštalt puno je pažnje posvećivao identifikovanju naših originalnih potreba, naročito kada su u sukobu sa društvenim normama ili kada su potisnute usled socijalnog pritiska. Zadatak tradicionalnog geštalt terapeuta bio je da nas navede da osvestimo i priznamo sebi svoju originalnu potrebu i pretvorimo je u akciju, bez obzira na društveni pritisak, preuzimajući odgovornost za posledice.  Da bi to bilo moguće, potrebno je, verovalo se, da se osvesti splet otpora ili slojeva ispod kojih smo se sakrili od sebe i od drugog.

Učitaj još

Kritika tradicionalnog pristupa

Kratko formulisana strategija rada bi bila u tome da se ojača ego funkcija tako što bi se bazirala na id funkciji (originalnoj potrebi). Savremeni geštalt često iznosi ideju da su promene u društvu drugačije orijentisale psihoterapijski rad danas. Ističe se (Margerita Spanjuolo Lob) da je potreba osnaženja ega, dominantna u šezdesetim godinama prošlog veka kada su vladali kruti moralni diktumi, zamenila mesto potrebi za kontaktom, koja je na novi način naglašena u informacionoj eri (kada deca rastu u odnosu sa kompjuterima i ekranima, mnogo više nego sa živim roditeljima i ljudima uopšte, i kada je „sve dozvoljeno“ – fluidno društvo).

Samo delimično se slažem sa ovom idejom. Verujem da je problem sukoba na nivou društvene norme i očekivanja sa jedne strane i naše originalne potrebe i želje koje ih zaista izražavaju sa druge strane i dalje prisutan i da će biti prisutan zauvek.

Dijaloški geštalt

Dijaloški geštalt puno je pažnje posvećivao procesu identifikacije i artikulacije potrebe. Bavimo se osvešćivanjem introjekata (uverenja) pomoću kojih identifikujemo potrebe, često pogrešno, i pretvaramo ih u želje i akcije. U tu svrhu često se koristi eksperiment, fantazija, simulacija, istraživanje pretpostavljenih scenarija, izražavanje katastrofičnih fantazija:

„Šta se plašiš da će se desiti ako sebe podržiš i tražiš nešto od svog mladića?“

„Njemu se to definitivno ne bi svidelo.“

Učitaj još

Relacioni pristup

Ralacioni pristup najdalje je otišao u veštini da podrži klijenta da svoju originalnu potrebu izrazi u sada i ovde psihoterapijske situacije. Terapeut rezonira sa klijentom „pozajmljujući mu“ svoje biće da bi osetivši intencionalnost polja njihovog para pronašli pokret (akciju) koja će potrebu zadovoljiti. Na primer terapeut oseća polje konfuzije i slabosti koje u njemu polako kokreira želju da se pokrene. Poziva klijenta da ustane i predlaže mu da oboje ispruže ruke, da se dotaknu dlanovima i nežno guraju. Ova intencionalnost dovodi do toga da se klijent probudi. Terapeut to primećuje i konstatuje da se sada gledaju na drugačiji način. U ovoj relaciji klijent realizuje originalnu potrebu da ponovo oseti svoje telo. Automatski je uključena realizacija još jedne originalne potrebe: da je prisutan drugi koji će nas prepoznati i podržati da se identifikujemo sa svojom potrebom i intencijom.

Piše Nikola Krstić

Akademija Geštalt Psihoterapije