Figura

Rečnik Geštalt Pojmova

Uvod

Kada u psihoterapijskoj seansi osetimo da energija/uzbuđenje raste, kada se doživi zainteresovanost, kada nešto snažno privuče našu pažnju, tada kažemo da smo pronašli figuru od značaja. Čitav psihoterapijski proces može se posmatrati kao proces traganja za figurama koje imaju moć da u nama, u datom trenutku, kreiraju uzbuđenje.

U obilju sadržaja koji se u terapiji nude i u obilju pravaca kojim možemo krenuti, prepoznavanje figura koje imaju energiju od presudnog je značaja za doživalj kvalitetnog terapijskog kontakta između terapeuta i klijenta.

Često je misao terapijske veštine upravo u tome da terapu pomogne klijentu da prepozna i izrazi svoje autentične potrebe tako što će od njih napraviti figure, tako što će ih prepoznati i osvetliti pažnjom. Autentične i domente potrebe pretavaju se u figure s izrazitom vibratnošću i mi se ponovo osećamo živim.

Fenomenološki iz svakodnevnog života

Figura ili prednji plan je ono što u datom trenutku privlači moju pažnju (svesnost). Sve ono na šta mogu pažnju usmeriti takođe je, potencijalno, figura. Što je važniji predmet na koji moram usmeriti pažnju, to je figura jača. Ono što moj organizam procenjuje da je od najvećeg interesa u datom trenutku je dominantna figura ili najdominantnija figura, koja će druge figure potisnuti u pozadinu.

Figura može biti bilo koji opažaj, osećaj (senzacija), osećanje (emocija) ili misao, sećanje, fantazija, dakle bilo koji doživljaj ili element doživljaja.

Učitaj još

Organizmičko-biologistička perspektiva

Naša senzorna oprema (čula) upravo je tu da omogući formiranje figure od dominantnog interesa. U svetu prirode to je pre svega ono što predstavlja potencijalnu hranu, kao i ono što predstavlja opasnost.

Perls daje primer jelena koji je gladan. Hrana je njegova figura, ali kada nešto začuje, iako gladan, prestaće da pase i pogledati. Ako tada spazi lava kako mu se prikrada, to će postati dominantna figura. Počeće da trči da bi spasao život. Kada se oseti iscrpljenim, umor će postati dominantna figura i zaustaviće se da uhvati vazduh. Svako ponašanje je u funkciji potrebe koja stvara najveći pritisak u toj tački vremena. Naša dominantna figura je senzacija koja je u vezi sa tom potrebom. Glad, ili sočna trava, ili slika lava, ili umor.

Učitaj još

Dinamika figure i pozadine u savremenom socijalnom polju – fenomenološka perspektiva iz svakodnevnog života

U mnogim situacijama ja, međutim, ne znam šta hoću od sebe i od drugih (od sredine). Sve mi je važno i sve mi se čini neodložnim.

Na primer, baš kada je miris ručka obuzeo moja čula i kada sam počeo da saliviram i lučim želudačnu kiselinu, zvoni mobilni telefon. To postaje nova figura. Traže me s posla i ja počinjem da osećam strah da nešto nije kako treba. Javljam se na telefon i otpočinjem razgovor. Razgovor se odužio i ja osećam opšte nezadovoljstvo i potmulu ljutnju (frustriranost) protiv koje se borim.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj

Deo terapijskog rada je podržavanje klijenta da se otvori prepoznavanju svojih potreba, da se ohrabri i podrži da od njih pravi dovoljno jasne i snažne (postojane) figure koje će dovoljno dugo zaokupiti njegovu pažnju, tako da dovedu do zadovoljenja potrebe.

Još jedan terapijski zadatak može da bude da otkrijemo kako klijent prekida sebe u tom poduhvatu (kreiranje figure). Kojim strahovima, iskustvima, sećanjima, mislima, uverenjima (introjektima), telesnim pokretima, navikama itd.

Učitaj još

Prejaka figura, repetitivna, nevibrantna figura

Proces formiranja figure i manipulacija izdvajanjem novih figura iz pozadine od suštinskog je značaja u GT. Dok je klijent često vezan za figuru, terapeut obraća pažnju na pozadinu. Zatim poziva klijenta da obrati pažnju na neki aspekt pozadine. Tako nastaje nova figura koja, ako je dobro odabrana, može doneti nove kvalitete. Veština terapeuta je da odabere onaj aspekt pozadine koji je skriveno bremenit osećanjima ili uzbuđenjem.

Učitaj još

Slaba figura

U drugom karakterističnom slučaju možemo reći da su u tom trenutku figure nejasne i difuzne, slabe, brzo se smenjuju, pa pričam čas o ovome čas o onome (defleksija). Zadatak terapije tada može igledati kao izoštravanje figure.

Figure se mogu brzo ili sporo smenjivati. Mogu se javljati haotično ili smisleno. Mogu se boriti za prevlast. Snažnije figure potisnuće one slabije.

„Kad terapeut sretne klijenta, on se susreće sa ogromnom količinom kompleksnih informacija. One dolaze iz raznih izvora: kroz terapeutova čula, iz njegovih sopstvenih emocionalnih i telesnih iskustava, od neposrednih misli i intuitivnih uvida i ranijih ličnih i profesionalnih iskustava koja mu padaju na pamet tokom susreta, i od teorijskih koncepata i pretpostavki koje je terapeut asimilovao tokom svoje edukacije. Kako bi obradio sve ove informacije, terapeutu su potrebni filteri i koncepti koji mu pomažu da ih organizuje na smislen način. Ovo je neophodno za dovoljno dobru terapiju, za kontakt koji je isceljujući i neretraumatizirajući, za identifikovanje različitih terapijskih ciljeva i procedura, a i kao baza za odgovornu kreativnost od strane terapeuta.“ (Đani, Estetska dijagnoza u geštalt terapiji)

Učitaj još

Relacioni, tradicionalni i dijaloški pristup – razlike

O razlici između relacionog i drugih pristupa u GT može se govoriti i iz perspektive figure. Naime, čini mi se da terapeuti relacionog pristupa na drugačiji način prave figuru, tj. pažnju u seansi usmeravaju na drugačiji način. Oni usmeravaju pažnju na relacionu prirodu klijentovog pojavljivanja i doživljavanja. Ono relaciono, tj. relaciona intencionalnost iskustva, je figura koju ovi terapeuti vole.

Na primer, kada klijent govori o povređenosti koju je doživeo zbog nepažnje prijatelja, tradicionalni geštalt bi možda više bio fokusiran na podršku klijentu da do kraja izrazi svoja osećanja i na podršku da ta osećanja izrazi u odnosnu sa prijateljem. Dakle, figura bi bila akcija izražavanja osećanja, oličena u intervenciji, npr. zamisli ga na praznoj stolici i viči na njega.

Osim toga, za tradicionalni geštalt figura bi bila podrška klijentu da preuzme odgovornost za to što se osetio povređenim, s akcentom na mogućnost izbora. „Biraš da se osećaš povređeno. Šta time izbegavaš?“, na primer.

Dijaloški geštalt bi možda više bio usmeren na pitanje kako je sâm klijent doprineo situaciji u kojoj će biti povređen. Terapeut bi tražio način da pokaže razumevanje za klijentov osećaj povređenosti, tj. da istraži i produbi klijentov doživljaj. „Kako si doprineo njegovom ponašanju? Kako to ponavljaš sada sa mnom?“, na primer.

Relacioni pristup figuru bi mogao napraviti od jednog posebnog značaja klijentovog osećaja povređenosti, a to je da je, na primer, klijentu stalo do tog prijatelja, do tog odnosa. „Osećam ili razumem koliko ti je taj odnos važan.“, mogla bi da bude relaciona intervencija na klijentovo izražavanje osećanja povređenosti.

Ako relacioni terapeut sada pozove klijenta da mu kaže sve ono što bi rekao prijatelju, terapeut mu može dati svoja autentična osećanja sa mesta drugog. „Nisam želeo da te povredim. Žao mi je kad vidim kako si to doživeo.“; ili opet „Tek sada vidim koliko ti je to važno.“; ili „Sada na novi način vidim koliko sam ti važan.“

Druga ili dalja strategija u relacionom modu mogla bi da bude da se sadržaj koji je klijent doneo sada iskoristi da se fokus (figura) pomeri na odnos terapeut/klijent. „Šta ovim govoriš meni ili o našem odnosu?“, moglo bi da bude terapijsko pitanje.

„Da li mi govoriš da ti je važno da pazim da te ne povredim?“; ili „Da li mi stavljaš do znanja u vezi sa čim si osetljiv?“; ili „Čini mi se da te je prijatelj povredio nehotice. Kada mi pričaš o tome, osetim bojazan da bih te i ja lako mogao nehotice povrediti.“; ili „Kada te slušam, osećam želju da sa tobom budem veoma pažljiv. Kako ti to zvuči?“; ili „Bilo bi mi žao da zbog straha da ne uvredimo jedan drugog izgubimo divnu slobodu i spontanost.“ i tako dalje.

Odabir figure, tj. izvlačenje figure, daje smisao celoj pozadini. Način na koji tradicionalni terapeut organizuje iskustvo je takav da ono poprimi smisao slobode, nezavisnosti, izbora i lične odgovornosti, slobode pojavljivanja u odnosu, prihvatanja različitosti. Biranjem relacionih intencija za figure, iskustvo dobija smisao međusobnog uticaja i lekovite međuzavisnosti.