Žalovanje

Rečnik Geštalt Pojmova – Akademija Geštalt Psihoterapije

1.1. Žalovanje

Žalovanje je prirodan proces koji nastaje nakon gubitka nekoga ili nečega za šta smo emotivno vezani. To su prvenstveno drugi ljudi koji za nas imaju poseban značaj, bilo da je u pitanju smrt ili prosto rastanak. Zatim, to mogu biti i životinje, pa čak i stvari, pozicije u društvu i drugim ljudskim sistemima, društvene uloge (persona ili ličnost) prilike da nešto učinimo ili promenimo, čak i  izgubljeni ideali, nade, snovi, očekivanja, planovi.

Učitaj još

 1.2. Organizmičko-biologistička paradigma

Ljudski mladunci, kao i drugi sisari, po rođenju, potpuno su zavisni od brige roditelja. Bez brige roditelja nisu u stanju da sami opstanu u sredini. Stoga je afektivno (emotivno) vezivanje dece za roditelje i roditelja za decu u funkciji opstanka deteta (kao organizma u sredini, koja je često negostoljubiva i opasna).

Bol, tuga, ljutnja i strah, kao neprijatna osećanja koja doživljavamo kada smo u opasnosti da izgubimo, ili smo izgubili dete ili roditelja, tu su da bi nas navela da učinimo sve što je u našoj moći da do takvog gubitka ne dođe.

Učitaj još

1.3. Žalovanje: perspektiva teorije selfa i ciklusa kontakta

1.3.1.1. Žalovanje, id i ego funkcija: psihoterapijski značaj

Iz perspektivi ciklusa kontakta žalovanje pripada fazi povlačenja. Gubitak podrazumeva da smo prinuđeni da se povučemo od osobe, predmeta ili druge stvari za koju smo emotivno vezani.

Povlačenje se događa spontano kada je naša potreba zadovoljena, i deo je ciklusa kontaktiranja. Pojam ciklusa podrazumeva da ćemo, kada se potreba ponovo pojavi, otpočeti novi ciklus, ponovo se „nahraniti“ i zatim, kada osetimo sitost, ponovo se povući, da bismo napravili prostor da se potreba ponovo pojavi i tako u krug (ciklus je krug).

Učitaj još

1.3.1.2. Žalovanje, perspektiva teorije selfa i ciklus kontakta: psihoterapijski značaj

Na terapiji ta vrsta akcija („završavanja“ posla) može se odvijati kroz eksperiment zamišljanja razgovora sa osobom koju smo izgubili, a koju smeštamo na praznu stolicu (ili tako što ćemo terapeutu reći reči kao da je on ta osoba). Ego je angažovan započinjanjem akcije kroz ekspresiju. Govorimo mu koliko nam nedostaje. Koliko nam je značio. Po čemu ga pamtimo. Sećamo se lepih trenutaka. Izražavamo zahvalnost i sva ostala osećanja koja se pojave. Tako se oslobađamo prinudne retrofleksije, a emocije vraćamo u sredinu, tj. u polje gde i pripadaju, nakon čega doživljavamo rasterećenje, ili makar smanjenje unutrašnjeg pritiska.

Učitaj još

1.3.1.3. Žalovanje i persona (ličnost): teorija selfa – psihoterapijski značaj

Posledica gubitka je da se kreira nova persona (ličnost). Mi smo sada neko ko je izgubio. Ožalošćeni. Siroče. Udovac. Udovica. Razvedeni. Čovek čiji roditelj više nije na ovom svetu. Brat kojo je ostao bez sestre. Roditelj koji je ostao bez deteta.

Rad na personi podrazumeva neku vrastu integracije ove nove persone. To u nekim slučajevima naravno može biti izvanredno teško (u nekim vrstama gubitaka žalovanje traje ceo život, mi smo tada neko ko žali do kraja).

Učitaj još

1.3.4. Žalovanje i dijaloški pristup u svetlu paradoksa promene: psihoterapijski značaj

Dijaloški geštalt, dakle, razvio je paradigmu rada na žalovanju kao rada na završavanju i integraciji. Da bismo bili u mogućnosti da se oprostimo i da bi naša duša mogla da otpusti nekoga ili nešto, paradoksalno, potrebno je da nađemo način da ga ponesemo sa sobom u svoj dalji život, da ga integrišemo u svoju personu, da nastavi da živi kroz nas.

Učitaj još

1.3.5. Faze žalovanja, dijaloški pristup: psihoterapijski značaj

Akutno žalovanje prolazi kroz nekoliko faza.

U zavisnosti od autora, govori se o sledećim fazama: 1. emotivna faza, 2. faza negiranja i racionalizacija, 3. depresivna faza, 4. faza transcendiranja.

Govorimo o emotivnoj fazi, za koju su karakteristična osećanja tuge, ljutnje, očaja.

Zatim govorimo o negiranju, kada prosto ne priznajemo da smo doživeli gubitak. Sve je kao i pre, i nama se čini kako će se, recimo, izgubljena osoba svakog trenutka pojaviti na vratima i pozdraviti nas. Često sanjamo izgubljene ljude, predmete ili funkcije kao da su tu i radujemo se u snu (setimo se starog Frojdovog zapažanja da san ispunjava želje). Ponekad, ako na ulici sretnemo neku osobu koja liči ili podseća na onu koju smo izgubili, na trenutak nam se učini da je to baš ta osoba. Slično se dešava i kada čujemo nečiji glas koji liči na glas voljene izgubljene osobe ili osetimo miris koji asociramo za osobu.

Učitaj još

Zaglavljenost u fazi žalovanja

S druge strane, ako je klijent predugo u nekoj od faza, terapeut mu može ponuditi ono što će mu pomoći da pređe u drugu. Ako je klijent zaglavljen (predugo) u fazi negiranja ili racionalizacije, terapeut mu može ponuditi da izgubljeno stavi na praznu stolicu i pogleda, kako bi se povezao sa svojim osećanjima (eksperiment prazne stolice).

„Reci meni, kao da sam tvoj otac, ono što bi sada rekao njemu.“ drugi je modalitet istog eksperimenta koji radu daje relacionu komponentu, jer će terapeut doživeti i podeliti osećanja i misli, koje otac ne može, jer više nije među nama.

Učitaj još

1.4. Kritička razmatranja i upozorenja

1.4.1. Odbijanje separacije i subpsihotično žalovanje

Opisao sam ekspermente u kojima klijenti zamišljaju izgubljen u osobu na praznoj stolici ili prema teraputu izražavaju osećanja i misli koje su nameneje osobi koju su izgubili.

Kod ovakve vrste ekspreimenta, međutim, može se desiti da klijent nikao ne želi da pusti drugog (preminulu osobu koju je zamislio na praznoj stolici ili teraputa kojem se obratio kao izgubljenoj ososbi).

Učitaj još