Sloboda

Rečnik Geštalt Pojmova – Akademija Geštalt Psihoterapije

Uopšteno o konceptu slobode u geštalt psihoterapiji

Da li je i koliko je čovek slobodno biće filozofsko je pitanje staro koliko i vreme. Niže ću detaljnije izložiti taj problem sa filozofskog aspekta.  Za geštalt, međutim, tu nema mnogo dileme. Kao pravac zasnovan na filozofiji egzistencije i fenomenološkom pristupu, geštalt i ne traži nikakav spoljašnji, neutralan dokaz ljudske slobode (vidi tekstove Geštalt psihoterapija: koreni i uticaji i Egzistencijalizam ili filozofija egzistencije).

Učitaj još

Koncept slobode i filozofija egzistencije

Koncept slobode dobio je veliki značaj u filozofijama egzistencijalizma. Izašao iz pozadine fenomenološke filozofije, egzistencijalizam je u suštini antimetafizička filozofija, što znači da se filozofi egzistencije, kako sam već rekao, oslanjaju na slobodu kao na egzistencijalni fakt.

Ne samo da, u svom iskustvu življenja, verujemo da imamo iskustvo slobodne volje i slobodnog odlučivanja, već upravo slobodna volja čini egzistenciju smislenom (kada bi sve, uključujući i naša ponašanja, bilo predodređeno, egzistencija više ne bi imala smisla, naši napori, naš rast, odolevanje iskušenjima i težnja da postanemo bolji ljudi, čitava naša etika, sve bi izgubilo smisao).

Učitaj još

Koncept slobode u geštalt psihoterapiji: svesnost, sloboda, odgovornost

Sloboda je, dakle, mogućnost izbora. Sloboda je moć odlučivanja. Da bih, međutim, mogao slobodno da biram, odnosno da odlučim, neophodno je, veruje se, da budem svestan da imam izbor (ako nisam svestan da imam izbor, onda nisam slobodan). U tom smislu u GT kažemo da je svesnost preduslov mogućnosti izbora, odnosno odlučivanja i u tom smislu slobode. Samo svestan čovek je zaista slobodan čovek, odnosno u mogućnosti je da svoju slobodu živi.

Učitaj još

Koncept slobode i teorija selfa: psihoterapijski značaj

U tradicionalnoj GT veliki akcenat stavljan je na „formulu“ svesnost – sloboda – odgovornost. Sasvim je izvesno da mi biramo načine na koje se ponašamo. U tom smislu možemo reći da je ego, kao funkcija selfa, direktno podređen našoj slobodnoj volji, tj. naš ego (kao funkcija sefla i način našeg namernog pojavljivanja na granici kontakta sa sredinom) se manifestuje kroz slobodu odlučivanja. Ego jeste naša sloboda odlučivanja.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj: kritike Perlsovog koncepta slobode

Stanovište po kome su svi naši doživljaji, od ida do ega, pod kontrolom naše slobodne volje već veoma rano doživelo je kritike. Jedan deo kritika odnosi se na uverenje da je id funkcija selfa podređena slobodnoj volji. Prema ovoj kritici, iako naša ponašanja (ego) jesu podređena slobodnoj volji, naše senzacije, telesna stanja, osećanja nisu podređena našoj slobodnoj volji, mada volja i u toj sferi nije bez uticaja.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj: kritike Perlsovog koncepta slobode, relacioni doprinos

Druga grupa kritika tiče se psihopatologije, koja se, kako navodi Đani Frančezeti, ne bira nego se događa. Niko ne bira anksioznost, paniku ili depresiju. One se naprosto događaju kao rezultat rada polja za koje je karakterističan izolujući rascep polja.

Neki teoretičari, naime, smatraju da je pozivanje klijenta na slobodu i odgovornost u tom slučaju samo nastavak okrivljavanja i izolovanja klijenta. Teorija da uvek biramo svoja iskustva, pogotovo kada se u seansi plasira u vidu predavanja (edukacije), može biti toksična i dodatno povređujuća za klijenta.

Učitaj još

Filozofske perspektive

Sloboda: borba nagonskog i umnog – filozofske perspektive

Još od Sokrata i Platona veruje sa da našim životom vladaju nagoni kojima se valja suprotstaviti. Pitanje slobode se ovde postavljalo kao etičko pitanje odolevanja nagonskim silama. Um je taj koji bi trebalo da vlada, a naša nagonska priroda da se pokorava (Platon). Ove ideje ostavile su snažan uticaj na dalju istoriju filozofije, etike i književnosti, religije, i tako sve do psihoanalize. Borba unutar nas samih kao borba za slobodu pred nagonskom prirodom centralna je tema od antike od frojdovske psihoanalize.

Učitaj još