Dihotija tela i duše: šta je predmet psihologije

Psihologija i filozofija

Istorijski pregled razvoja problema odnosa duše i tela, psihologija i savremena filozocija nauke

U svetu zapadne kulture i filozofije pojam psiha se na nov i nama prepoznatljiv način po svoj prilici javlja oko 500 godina pre nove ere u izučavanjima predsokratovaca pitagorejaca. Ima indicija da pitagorejci prvi istuču da je duša noslica ili prncip života, pa veruju da je prisustvo ili odustvo duše ono što živo telo razlikuje od mrtvog. Pitagoreci su verovali da se duša nakon smrti seli u drugo telo (metempsihozis), ljudsko ili životnjsko, što je bio razlog zbog koga su se uzdržavali od korišećanja mesa u ishrani. Vršeći snažan utcaj na Platona pitagorejci su dušu smatrali odogorvnom za ono što bi smo mi danas nazavli psihičkim funkcijama, za osete, osećanja, i mišljenje. Mrtvo telo niti oseća niti misli ijako se ni po čemu drugom, bar dok procesi raspadanje ne uznapreduju, ne razlikuje od živog. Pitagoreci su taođe smatrali da dušu valja čistiti i održavati u stanju harmije što se izvodi poštovanjem pravila dobrog živta (akuzme), negovanjme zdravih navika, baljenjem muzikom i matematikom kao i filozofijom (teorijski život od grč. teheoria šta znači posmatranje). Muzikom, a pitagorci su to izvesno znali, vlada matematkika što rezultije skladom (harmonija) koju duša prepoznaje i kojoj je vrelo priemčiva.

Učitaj još

Šta je dalje bilo?

Filozofija nauke i čitav probem duha i tela vrlo su se uzbudljivo i protivrečno razvijalne tokom dvadesetog vega. Veliki trijumf koji su Bečka škola i njene pristalice obajvile svojom filozofijm logičkog pozitivizma, – scijentistički empirizam kao glavi postulat i za psihologju važna posledica redukcije mentalnih entieta na fizičke, odnosno prevazliaženje mentalizma u korist empirizma i neurofiziologije, – veoma brzo doživo je snžne kritike i doveden je u pitanje.

Učitaj još

Kakve sve to veze ima sa psihologijom?

Psihologija se od samog početa borila da dokaže svoju naučnost i u toj borbi imala mnogo problema. Zaokupljena sobom kao da je propustila da opazi velika duhova strujanja u savremenom svetu. Setimo se pada moderne, rođenje postmoderne i najzad i njenu krizu koja ostavlja veliki trag kako na filozfiju tako i na nauku. Perjanica “tvrde” nauke, fizika, iscrpljena je slomom svojih velikih paradigmi, prvo njtnovkse u korist relativističke u mehanike[1] a onda i Nils-Borove paradigme u fizici elemtnarnih čestica a u korist neshvatljivog talasno-čestičnog dualizma, i najzad pojavom misteriozne Hiks-bozon nedoumice koja lični na onu bajku, čas me vidiš, čas me ne vidiš. Tako iscrpljena fizika se danas ponovo otvara slobodnoj spekulaciji i filozofiji i u njima traži spas, dok psihologija, probudivši se iz jednovekovonog slatkog sna o naučnosti, a u koji je upala još sredinom devetnajstog veka, omamljina opijumom ondašnje naučne slave i pozitivsitičko-empirističkog programa danas slavi svoju teško izvojevanu naučnost, kao da se u poslenjuh sto godina ama baš ništa nije dogodilo ni na terenu nauke ni na terenu filozofije nauke.

Učitaj još

Šta je predmet psihologije i kako mu pristupiti?

Sada ćemo ostaviti po strani filozoiju nauke i njene metodloške rasprave i pozabavićemo se problemom predmeta psihologije. Društvene nauke douvek su imale problem da odrede i dokažu postojanje predmeta koji izučavaju. Ipak nije naročito problematično prihvatiti da zaista postoji društvo, ili sistem prava i zakona, književnost ili slikarstvo. Njzad i ako to uopšte treba našeto da znači predmeti istorije umetsnoti, prava ili socijlogije gotovo da se mogu opipati rukama. Ali šta je zaboga ta psiha i da li tako nešto uopšte postoji? Odgovor je na prvi pogled veoma jednostavan. Onoliko jednostavn i racionalan, jasan i ragovertan koliko je bilo Dekartovo coggito. Ako se obratim introspeckiji savim je očevidno da opažam, da mislim, da osećam, da se nadam, da strahujem, da sam pobuđen, motivisan ili umoran… Eto predmeta psihologije i šta je uopšte tu bio toliki problem? Nažalost i na ovu uverljivu opasku kontraodgovor je vema jednostavn i upečatljiv. Problem je pristup. Socijolog će lako statistički izvući zaključak o visokoj pozitivnoj korelaciji između gudtsne naseljenosti, niskog socjalnog stausa i broja teških krivičnih dela, korišćenjem jedne vrlo jednosvne, stare i opšteprihavećen načne metode: brojanja. Pozitvne zakone leko ćemo iščitati iz Službenog glasnika RS, a opet brjanjem nije teško utvrditi da li od početka primene novog zakona o saobrajaću raste ili opada broj teških saobraćajnih nesreća te izvesti zaključak da li je nova kaznena politika urodila plodom.

Učitaj još

Moderni psihološki egzorcizam ili kako isteri duh iz mašine

Radikalnom biheviorizmu u pomoć su pristigli savremni filozofi fizikalističko-redukcionističke orjentacije. Čovek je biološka mašina i za mentalističkim terminima u nauci nema potrebe, niti za njih ima mesta u naučnoj objektivnsoti. Dovoljno je govoriti o pozitivnim fizičkim uslovina jedne situacije, o bihevioralnoj reakciji i o neurofiziološkim procsima koji su posredovali između inputa i autputa, dakle o stimulaciji i reakciji (S-R), a oko svih ovih stvari moguće je postići zadovoljavaći stepen objaktivnosti, ništa manji nego u fizici, hemiji ili informatičkom inžinjeringu. U nešto mekšoj verziji kasnijih kognitivnih biheviorsta u S-R fomrulu eventualno treba dodti jedno “O” koje će da pretstavlja organizam i ono što se u njemu dešava, recimo obradu podataka u radnoj memorili i sl. Ovako otrplige glasi redukcionistički program.

Učitaj još

Kritika funkcionalističkog fizikalističkog redukcionizma ili da li je ezgorcizam uspeo?

 

Redukcionsitiki program doživo je snažne kritike i njemu naprtiv našli su se mnogi argumenti. Njegovi zastupnici branili su ga sa velikom dovitljivošću ali je taško reći da su u tome uspeli. Rasprava koja je na tu temu tekla tokom druge polovine prošloga veka predstavlja jednu od najuzbudljivijih rasprava koja je na terenu filozofije i metapsihologije ikada vođena. Ukretko ću predtvati najače argumente antiredukcionističkih snaga.

Učitaj još

Legitimnost subjaktivnog doživljaja kao predmeta (ne)naučne psihologije

 

Ako je na osnovu ponuđenih razmatranje previše smelo i neopravdano zaključiti da su mentalni entiteti nezavisna klasa postojanja, kao što je to verovao Dekart, onda se bar verovanje da njih nije moguće svesti na neurofiziološke korelate ni na ponošanje čini plauzibilnim i taj stav preovladava današom filozofskom scenom. Nažalost ili srećom egzorcizam nije uspeo, bar u mekom značenju te reči što znači da objektivistička i neurofiziološka istraživanja mentalnih stanja neće biti dovolja. Bez subjektivnog duživljaja bola, boje ili emocija mi ih ne bi smo mogli prepoznati. Subjektivističko, fenomenološko pručavanje mentalih pojava dakle, ne može biti zamenjeno niti potisnuto neurološkim, objaktivističkim proučavanjem. Štaviše neurofiziološka, nomotestka i ostala “tvrda” istraživanje niti se mogu sprovesti niti se mogu razuzumeti bez mentalističkih pojmova zasnivanih na subijativnom doživljaju pojedinca.

Učitaj još

Literaputra

 

Slobonad Žunjić, Aristotel i henologija.

Platon, Država,Kultura, 1969, Beograd.

Dekart, Meditaje o prvoj filozofiji, Plato, 1998. Beograd.

Tomasu Kunu, Struktura naučnih revolucija, Nolit, Beograd.

Svetozar Sinđelić, Kumulativnost i revolucija i nauci, FDS, 1997. Beograd

Pol Faerabend, Kako zaštititi društvo o nauke, Filozofija nauke, prirpdio Neven Sesardić, Nolit, Beograd.

Kelvin S. Hol i Gardner Linzi, Teorije linosti,Nolit, Beograd

Stanislav Fajgelj, Uvod u psihologiju, CPP, 2014, Beograd

Nikola Grahek, Materija, svest i saznanje, FDS, 1990. Beograd.

  1. Rorti, Contemporari Philosophi of Mind, Synthes, 53, 1983,
  2. Jackson, Ephiphenomenal Qualia, Philosophical Quarterly 32, 1982.

Maks Hrorhajmer, Kritika instumentalnog uma, Prometej, 1988. Zagreb.

Pročitajte…

Isceljujuća moć kontakta – Geštalt psihoterapija

Kontakt, toliko željen i toliko opasan u ovom divnom i strašnom svetu, osnov je sveg našeg zdravlja i sve naše bolesti. Kontakt je zagrljaj koji nas ispunjava i osećaj da naše postojanje ima smisla. Kontakt je i zagrljaj koji nas ispunjava osećajem zarobljenosti i bespomoćnosti. Kontakt je radosna dužnost primanja i davanja, i mukotrpna obaveza uzimanja i lišavanja. Kontakt je zadovoljsvo drveta koje blista zelenom aurom dok se kupa u kiši. Kontakt je i oštrina vetra koje oseća na svojim listova. Kontakt je i žega sunca koje zna nemilosrdno ispijati život.    (…)

Živeti u sadašnjem trenutku

Opsedaju nas duhovi iz prošlosti. Pretrpljeni strahovi, boli, nepravde još i danas žive u nama i određuju naše ponašanje i naše iskustvo. Prošlost prekriva sadašnjost talogom izgubljenog i naša neposrednost i spontanost gubi se i raspada pod pritiskom života koji je bio ali koji je ostavio na nama ožiljke sa kojima se ne možemo izmiriti.     (…)

Filozofija geštalt psihoterapije

Egzistencijalizam. Taj gorostas ljudske misli koji je veliki upravo po svojoj iskrenosti, upravo po tome što nije ni malo veći od malenkosti običnog čoveka. To odricanje od bogatsva kroz transcendentalno. To herojstvo istrajavanja u neizvesnosti stalno nove potrage za smislom koji bljesne i nestane.    (…)