Podrška – Sistemi podrške

U svakodnevnom životu

Podrška je u GT vrlo širok koncept. Možemo govoriti o fotelji u kojoj sada sedim i o naslonu te fotelje kao o podršci moga telesnog položaja za vreme rada. Tastatura, monitor, kompjuter su takođe sada moji sistemi podrške.

Na ljudsko društvo može se gledati kao na jedan složen mehanizam čiji su elementi veoma međusobno zavisni. Moju egzistenciju društvo, odnosno drugi ljudi, na mnoge organizovane načine podržavaju svojim aktivnostima. Hleb koji jedem neko je morao da napravi, dopremi, proda. Ja sam ga morao kupiti, iseći, servirati. Za to su mi potrebne posude, nož i sl. koje je neko opet morao da napravi, dopremi, proda. Isto važi za kompjuter na kome radim (stara je Platonova ideja da je državu stvorila potreba ljudi da budu podržani tako što će razmenjivati rad i plodove rada (Platon, Država). Kao što je mrav bez mravinjaka osuđen na sigurnu i brzu smrt, izvan zajednice čovek teško da može da opstane.

Učitaj još

Metafora otrovne supice (Robert Resnik)

Rečeno je da nas podrška, kada nam je zaista potrebna, jača, pomažući nam da izvedemo akcije koje bez te podrške ne bi bile moguće.

Važi i obratno. Prevelika količina podrške, kada mi podrška nije potrebna, zapravo me slabi. Baš kao što me slabi i previše nizak nivo frustracije.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj: unutrašnja i spoljašnja podrška

Ako gladnom čoveku pokloniš ribu, nisi mu pomogao. Da bi mu zaista pomogao nauči ga da peca.

Kineska narodna mudrost

Terapeut koji svom klijentu poklanja ribe čini ga slabim i zavisnim. Zadatak terapeuta je da klijenta nauči da peca (razvoj unutrašnje podrške). Ipak, dok ovaj ne nauči da peca, dok ne postane dovoljno vešt u pecanju, možda će mu terapeut morati neko vreme davati ribe kako bi preživeo (spoljašnja podrška).

Učitaj još

Psihoterapijski značaj koncepta otrovne supice

Koncept otrovne supice može se primeniti i na samu psihoterapiju. U tradicionalnoj GT zadatak terapeuta je da izbegne zamku otrovne supice. U humanistički orijentisanim psihoterapijama govori se o ravnopravnosti i podeli odgovornosti između terapeuta i klijenta, odnosno o horizontalnosti odnosa. Terapeut nije tu da rešava probleme umesto klijenta, niti da ga savetuje kako probleme da reši. Perls bi još dodao da terapeut nije tu da klijenta analizira i da ga objašnjava njemu samom. Kroz sve ovo, prema tradicionalnom geštaltu, terapeut slabi klijenta. Radi umesto njega. Preuzima odgovornost umesto njega i tako podržava njegovu zavisnost, nezrelost, nesamostalnost, njegovu sklonost da igra igru kojom bi izbegao svoju odgovornost.

Psihoterapijski značaj: koncept zdrave podrške

U GT teoriji kaže se da je zdrav onaj koji poseže za podrškom kada mu je podrška neophodna ili zaista potrebna i ne poseže za podrškom kada mu nije potrebna. Onaj koji poseže za podrškom kada mu nije potrebna i onaj koji ne poseže za podrškom kada mu jeste potrebna smatraće se loše adaptiranim (poremećenim).

Psihoterapijski značaj: mera podrške i frustracije

Možemo reći da je psihoterapija veština u traganju za pravom merom između frustracije i podrške. Klijentu je neophodna podrška, jer da je sam mogao da reši svoje probleme ne bi tražio pomoć. Stoga se o psihoterapiji govori kao o pomagačkoj profesiji.

Klijentu je s druge strane potrebna frustracija, kao neophodni činilac rasta, osamostaljivanja, oslanjanja na svoje snage. Terapeut koji previše pomaže klijentu podržava njegovu nesamostalnost i zavisnost.

Ali kako znati koja je prava mera frustracije i podrške?

Kao i kod ostalog u GT, ovakva vrsta znanja nije moguća generalno ili unapred. Terapeut je pozvan da stalno testira klijentovu samostalnost, tražeći pravi stepan podrške koji je klijentu neophodan.

Na primer, u nastojanju da pomogne klijentu da izrazi svoj puni doživljaj, terapeut će najpre postaviti otvoreno pitanje: „Šta se sada u tebi događa?“, na primer. Ukoliko vidi ili oseti da klijentu ovo pitanje ne pomaže da artikuliše svoj doživljaj, terapeut mu može postaviti zatvorenije pitanje: „Šta se sada događa u tvom telu?“. Ako ni ovo nije dovoljno, terapeut može klijentu ponuditi rečenicu koja bi opisala njegovo stanje, da je klijent testira, ne bi li se u njoj prepoznao. Na primer, terapeut može reći: „Kaži: ’Grčim se i skupljam, osećam strah da ćeš me osuditi i odbaciti.’ Testiraj ovu rečenicu i vidi da li odgovara tvom doživljaju.“

Obratite pažnju kako u ovom primeru terapeut i dalje ne zaobilazi klijenta. Time što ga poziva da on donese konačni sud, terapeut respektuje njegovu nezavisnost i samostalnost.

Psihoterapijski značaj: podrška je starija od frustracije

Neki geštalt terapeuti veruju da je od prirode dato da je podrška starija od frustracije, da joj po prirodnim zakonima prethodi. Da bi se rodilo dete koje samostalno može da diše, guta, vari, defecira se radom svojih mišića, prethodno je neophodno da dete bude devet meseci u materici, gde majka diše, hrani se, defecira se za njega.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj: koncept razvoja sistema podrške

Govorimo takođe i o razvoju sistema podrške, kao kontinuiranom procesu, koji u smislu bavljenja psihoterapijom ima svoje posebne oblike.

Rad na sistemima podrške može se donekle smatrati posebnom sferom psihoterapijskog rada. Neki čak smatraju da je rad na sistemima podrške prva faza psihoterapije. Najvažniji sistem podrške od svih: terapijski odnos, biće na prvom mestu, veruju ovi teoretičari.

U tom smislu naši sistemi podrške su zdrava hrana, zdravo telo, fizička aktivnost, stabilan posao, stabilni porodični, partnerski i prijateljski odnosi, kontakt sa prirodom, zdrave životne navike itd.

Prema ovim autorima zadatak terapeuta je da pomogne klijentu da izgradi ove sisteme podrške kao dobru bazu na kojoj će se ostvariti dublji i rizičniji psihoterapijski procesi i teme.

Piše: Nikola Krstić