Egzistencijalizam ili filozofija egzistencije

Rečnik geštalt pojmova – Akademija Geštalt psihoterapije

Sloboda nije ništa drugo nego mogućnost da budemo bolji.

Alber Kami

Egzistencijalizam ili filozofija egzistencije predstavlja skup filozofskih učenja koja imaju određene zajedničke tačke i koje su uticale na geštalt psihoterapiju i psihoterapiju uopšte. Javljaju se u okrilju filozofije i književnosti nakon Prvog svetskog rata u ranjenom svetu, duhu vremena koji kao nikad ranije oseća sumrak smisla i strahotnost rušilačkih nagona ljudske prirode.

Učitaj još

Psihoterapijski značaj

Geštalt psihoterapija i nije ništa drugo nego proučavanje egzistencije, egzistencijalni susret dva bića. Kao ni filozof egzistencije ni geštalt psihoterapeut ne traga za istinom po sebi niti za stvarnošću po sebi, već se bavi doživljajem, kakav jeste, u ovde i sada.

Izvesne spoznaje nema i jedino što je u našem interesu je otkriti kako naša verovanja utiču na naš neposredni život, kako nas podržavaju ili sabotiraju u nastojanju da kontaktiramo sredinu i kompenzujemo se.

Učitaj još

Teorija selfa i ciklus kontakta

Kada se naše akcije ponavljaju one postaju navika i mi se više ne preispitujemo da li je funkcionalno da to radimo baš na taj način. Jasno je da je ovde posredi ego funkcija selfa.

Ipak, kada govorimo o navici, kao i kada je posredi fiksirani geštalt, ne govorimo samo o radnjama, već navići možemo i da mislimo, osećamo, procenjujemo (rezoniramo), izdvajamo figure od interesa na jedan stereotipni način.

Učitaj još

Biologističko-telesna perspektiva

Navike sežu i u domen dnevnih rutina na koje je naviklo moje telo. Uobičajeno vreme ustajanja, fizička aktivnost, doručak, ručak, itd, odlazak na posao, popodnevna dremka, spavanje u određeno vreme, intelektualni rad, itd. rutine su koje, ako se iz dana u dan ponavljaju, čine da im se moje telo prilagodi i na taj način postaju veoma značajan sistem podrške mom funkcionisanju.

Kritički osvrt i psihoterapijski značaj

Možda možemo kritikovati geštalt psihoterapiju ako u njoj postoji sklonost da recimo prenaglašava snagu uvida ili događaja u sada i ovde u odnosu na snagu navike, odnosno ako potcenjuje snagu navike u odnosu na uvid ili događaj na terapiji. Kognitivno-bihevioralni psihoterapijski pravci nastoje da razviju snažne sisteme za promenu navika i rutina i možda se može reći da se geštalt u tom pravcu slabo razvija. Tako su ovi pravci postali poznati po domaćim zadacima koje zadaju svojim klijentima. Postavlja se pitanje da li uz uvid u novo iskustvo (kvalitet) kontakta u sada i ovde same terapije možemo klijentima ponuditi još nešto u teškoj borbi za duboku primenu načina funkcionisanja na koje smo svikli i da li bi GT trebalo više pažnje da posveti problemu navike. Važno je da psihoterapeut ima u vidu da će klijentima biti potrebno mnogo vremena da naviknu na nove načine funkcionisanja koje su usvojili kroz nova iskustva i eksperiment.

Piše Nikola Krstić

Akademija Geštalt Psihoterapije