Psihoterapija u dečijoj igri

Šarenih Jaja

Divan je letnji dan, kasno pre podne tako da vrućina još nije jaka. Nebo je nestvarno plavo, duboko, visoko, bez i jednog oblačka. Vazduh je sladak od mirisa lipe. Maleno telo kipti od uzbuđenja.

Napolje izlazim u trku. Jurim još neki vreme dok ne potrošim uzbuđenje. Uživancija!

Trčim do grupe dečaka i devojčica koji su se okupili ispod drveta. Okolo je prostran betonski plato, poligon na kome se dešavaju igre, naše male drame, na kojem se raste i odrasta, na kojem se odvija onaj lepši, najlepši deo života.

– Ko će da bude Đavo s neba?

– Ja, ja!

– Ne može! Ti si već bio prošli put! Ne možeš uvek!

– Ali ja sam prvi rekao!

U igri šarenih jaja uvek sam želeo da budem Đavo s neba. Bio sam među najbržom decom i uživao sam da lovim one sporije.

– Kuc kuc…

– Ko je?

 Đavo s neba…

– Šta vam treba?

– Jedno jaje…

– Koje boje?

– Crvene.

Nastaje cika, vriska i jurnjava. Crveno jaje obično je devojčica. Ostala jaja navijaju za nju, da uspešno pobegne i vrati se prodavcu. Ja ću je naravno uloviti. Brži sam. Neki će tada podrugljivo pevati.

– Mućak za doručak, mućak za doručak!

Uvod u dečije igre

Odrastao čovek obično više ne zna ni šta je ni ko je, ni šta želi ni šta ne želi. Izgubio je spontanost pa i kada prepozna svoje autentične potrebe, kritički ih razmatra i pita se da li to što želi, npr. pažnju drugih znači da je infantilan, slab, da li će drugi to zloupotrebiti.

Dečija igra s druge strane obiluje spontanošću i neposrednošću. Često sadrži iste elemente koje koristimo u psihoterapijskom procesu. To su biranje svog identiteta i identifikacija, igranje određene uloge, direktno izražavanje sebe, svojih potreba i namera kroz pokret. Igra je dezinhibirajuća, oslobađajuća, ozbiljna a opet neozbiljna, slobodna, laka, dobrovoljna, vesela.

Dečija igra i drugima dopušta neposredno, često fizičko izražavanje, borbu, sudar na granici kontakta, takmičenje, savezništvo. Neposredan kontakt kroz savez i suprotstavljanje omogućava vežbu dve osnovne funkcije našeg ega: sposobnost da se izrazi identifikacija (hoću) i alijenacija (neću), sposbnost da se bira i da se bude biran, da se pripada i da se protivi.

Ti si jaje koje boje?

Ogi je uvek želeo da odabere boju koju niko nikad neće pogoditi. To je njegova kreativna adaptacija. On je debeljuškasti dečačić. Nije brz i zapravo ne voli mnogo igru šarenih jaja. Zanimljivije mu je smišljanje boja. On je jaje ljubičasto zlatne boje.

U igri učestvuju Prodavac, Đavo s neba i šarena jaja. Kada Đavo izgovori recitaciju, mora da pogodi boju nekog jajeta. Ako su jaja za sebe smislila neobične boje, Đavolu je teško da pogodi. Dok se on trudi da pogodi, jaja se meškolje i veselo kikoću na svaki njegov promašaj.

Kada pogodi boju, dotično jaje daje se u beg, a Đavo mora da ga uhvati pre nego što se vrati prodavcu. Ostala jaja navijaju za njega da im se vrati.

Naivni i oni koji se igraju prvi put odaberu obične boje. Ipak biranje boje nije običan čin. U njemu ima identifikacije.

Ja sam voleo zlatnu, plavu i zelenu. Prodavac je u ulozi autoriteta i sudije. On vodi računa o tome da se pravila poštuju. Prodavac tako neće dozvoliti zlatno, zeleno, plavu boju. To je previše komplikovano, Đavo bi to teško pogodio i igra bi dospela u zastoj. Prodavac je odrasli. Prodavac je kontrolor stvarnosti.

Obično sam birao zlatno plavu ili zlatno zelenu, ređe zeleno plavu. Mešavinu dve boje Prodavac dozvoljava. Zelena je boja prirode i podeća me na moju majicu sa fotografijama vodopada, divno zelene boje koju sam mnogo voleo, između ostalog i zato što je bila nasleđena od mog brata od tetke, koga sam takođe mnogo voleo i od koga sam redovnu dobijao stvari koje on jedva da je i nosio.

Zlatno čini da se osetim vredno i uzvišeno. Plavo, nešto tamnije plava je boja mora, umiruje i privlači svojom zagonetnošću, mistikom. Odabir boje, dakle važan je čin identifikacije. Koju boju biste vi odabrali?

Đavo s Neba

Sami ime “Đavi s Neba” meni je zvučalo očaravajuće. Podsećalo me je na nepoznatu silu, snažnu, moćnu. Osim toga Đavo je aresivac, predator, progonilac, negativac. Ne samo da ima glavnu ulogu u igri, ne samo da je sva pažnja umerena na ono što će on reći ili učiniti, već ga se i svi sem Prodavca pribojavaju.

Kao mršav i brzonog dečak bio sam neđu najbržom decom na Gornjem platou i u čitavim zelenim zgradama. kao Đavo mogao sam da uživam u osećaju moći i dominacije nad ostalima. Spore bih lako uhvatio i zato sam više voleo da pogodim boju nekog brzog dečaka. Izazov me je uzbuđivao i bilo mi je mnogo interesantnije da uhvatim nekog ko može da mi pruži dostojan odpor.

Agresija kojom smo kao bića ovog sveta prodno obdareni, a koja je često potisnuta i nedozvoljena, na priodan i društveno prihvatljiv način se ispoljava se korz idenitifaciju sa Đavolom, kome je baš stalo da za doručak pohvata i pojede što više šarenih jaja. Identifikacija sa agresorm pruža deteu mogućnost da oseti svoju snagu, da fizički posegne za svojim ciljem i da se bori za njega, da utroši svoju energiju.

Svako ulovljeno i pojedno jeje zatim stoji po strani, čekajući da Đavo s neba pohvata sva preostala jaja. Pogled na galriju jaja i boja koje sam ulovio, pojeo i izbacio iz igre činilo je da se osetim srećnim.

I tako ponovo i ponovo…

Kao jaje dobijao sam prliku da se borim za sebe i svoj život. Povratak u kućicu, kod prodavca koji će me potom snagom svoga autoriteta zaštititi od đavola čijio je da se igra nastavlja. Ako ne bu uspeo da nas pohvata pre nego što mu dosadi da pokušava Đavo bi morao da se preda. Tako bi smo birali novog đavola.

Ove jednostvne pokrete boiranja i razbrajanja, identifikacije i borbe za sebe ponavalji bi smo ponovo i ponovo, baš onako kao što deca znaju da ponavlju isti pokret dok im se ne smuči.

Piše: Nikola Krstić

2019-12-10T20:02:18+00:00

About the Author: