Otvorena Škola Geštalt Psihoterapije 2020-02-27T21:08:25+00:00

Otvorena Škola Geštalt Psihoterapije – Nikola Krstić

Ovi tekstovi prvenstveno su namenjeni edukantima Geštalt Akademije, ali i svima koji žele da rastu kroz upoznjavanje sa geštalt psihoterapijskim pristupom i načinom života. Njihovi ciljevi su da osvetlie neke od glavnih teorijskih i praktičnih temelja geštalt psihoterapije, da prikažu kako se ti teorijski aspekti prepoznaju i koriste. Na ovaj način nudimo studenitma “geštalt naočare” kao dijagnostički alat.

Iza članaka nalaze se pitanja i vežbe i teme za razmišljenje za edukante na raznim nivoima (godinama) edukacije. Nadam se da ovim nudimo učenje na lak, zabavan, praktičan i interaktivan način.
Pokušao sam da pružim inegrativan pristup koji se kreće od starih geštalt koncepata iznešenih još u “Geštalt bibliji” ka novijim. Pristup je dakle relaciono – interaktivan.

Treći zadatak na koji sam pokušao odgovoriti je da geštalt psihoterapijsku paradigmu donesem u savremeno polje (kontekst) Da je reflektujem u savremenom načinu života i funkcionisanja. Savremeno polje ima svoje osobenosti, izazove i demone o kojima psihoterapija, kao konteksualno uslovljena praktična delatnost mora da vodi računa. Moja želja je da istražim kako se savremeno polje prelama kroz psihoterapiju, te da običan savremeni način života opišem fenomenološki, dakle iz perspektive osobe koja doživljava.

*Stranica je još u pripremi*

Osnovni koncepti

Osnovni koncepti – Svesnost – Doživljaj – Navika

Svakodnevni život korz Geštalt naočare

Jelena je te večeri, kao i obično, po navici(1) dugo gledala serije. Znala je da sutra radi, jasno je osećaja umor, oči su joj se sklapale, ali ona je iz razloga koje sebi ne može da objasni uporno ostajala pred ekranom sve dok na kraju dominantna(2) potreba(3) nije savladala njenu volju(4) tako što je zaspala u fotelji. (…)

Supresija i Ekspresija, doživaljaj

Kao da se na prethodnim seansama ništa i nije desilo, Jelena na novoj sensi ponovo počinje da govori brzo, užurbano. Jesno osećam kako to čini na silu. Umoran sam i razmišljem o tome da li zapravo baš sada i ovde mogu da osetim njen umor i svo nasilje koje sprovodi nad sobom a koje je beskrajno umara. Kao da oseća da moja pažnja slabi, Jelena priče sve brže, očajnički pokušavajući da me zadrži. (…)

Svesnost, navika, pažnja

Geštalt psihoterapeute ponekad nazivamo i majstorima svesnosti. Koncept svesnosti zauzima središnje mesto u GT i slobodno možemo reći da je veliki deo dobrobiti u GT ali i u životima klijenata, koji se pod uticajem iskustva GT menjaju, zasnovan na “upotrebi” svesnosti. (…)

Osnovni koncepti – Rezoniranja – Estecki pristup – Teorija – Strategija

Estecka dijgnostika i rezoniranje u GT

Jelena je tek nekolko nedelja ne terapiji, ipak dovoljno da se samo od sebe razvilo prvobitno površinsko poverenje. Jer mi ljudi po prirodi smo skloni da verujemo drugima čak i kada nas iskustva povrede i učine nas opreznim i nepovereljivim. Ja sam za nju profesionalac sa kojim se oseća dobro. Zapravo verovatno rezonira sa vibracijama smirenosti, prisustva i pažnje kojim zračim, osećajući se sa Jelenom prilično sigurno. (…)

Rezoniranje kao iskustvo polja

Marija je ušla u stan svoje prijateljice Vesne. Marija voli Vesnu i rado se druži sa njom. Ovoga puta međutim, još s vrata osetila je neprijatnu, napetu atmosferu koja se mogla seći nožem. Vesnin muž sedeo je za komjuterom, a Vesna je sa Mrijom sela u trpezariju i pristavika kafu. Odjednom Marija je primetila da počinje da drhti. (…)

Problem teorije u Geštalt psihoterapiji

Klijent je došao slab i trom, upadljivih podočnjaka.
Klijent: “Ponovo imam glavobolje.”
Terapeut oseća nezadovoljstvo. Klijenovu izjavu doživaljava kao optužbu: “Evo dolazim kod tebe, ali ti mi ne pomažeš.” Terapeut ipak ove strane svoga doživalja nije svestan. Oseća kako mu raste tenzija ali na to ne obraća pažnju.
Terapeut: “Pokušaj da umesto “opet me boli glava”, kažeš “opet bolim svoju glavu.”
Kada bi terapeuta pitali o prirodi i smislu ove intervencije, on bi jasno rekao da mu je pažnju privuklao rečnik nepreuzimanja odgovornosti koji klijent primenjuje. Umesto da preuzme odgovornost za ono što radi sebi, a što za posledicu ima glavobolju, klijent na glavu gleda kao na strano telo koje sa njim nema nikave veze, kao na nešto spoljnje, izvan njegove kontrole, nešto što ga je snašlo, nešto što ga ugrožava a da on za to nema nikakvu odgovornost. Ovom intevrnecijom terapeut želi da klijentu vrati osećaj odgovornosti. “Preuzmi odgovornost za svoja isksutva, preuzmi odgovornost za to što kreiraš”, jedna je od onsonih postavki starog geštalta.
Klijent, međutim ima roditelje koji su ga stalno za sve optuživali i smatrali krivim. Pri tome nije imao adekvatno iskustvo podrške. Stoga ova intervenicja u njemu pojačava nelagodu. Njegova napetost raste i bol u glavi se povećava. Neprijatno mu je da sa terapeutom podeli kako se oseća jer se plaši da će teraput ovo doživeti kao optužbu. Oseća se napušteno i neshvaćeno.
(…)

Strategija, taktika, tehnika

Relacioni pristup u GT, koji u poslednje vreme doživljava ekspanziju, zasnova se na fenomenu rezoniranja, koji je, kao i intervencije koje iz rezoniranja proizilaze predverbalan, spontan i intuitivan odgovor odrganizma (teraputa). Tako na primer terapeut svedoči da je osećao snažnu težinu i mučninu u polju sa svojim klijentom, i da je “izlaz pronašao” u potrebi da duboko uzdiše, što je dovelo i do toga da se klijent oseća bolje. Drugo prilikom teraput je osećao potrebu da gleda svoga klijenta, nežnim pogledom, što je dovelo do suza i dubokog osećaja povezan osti. (…)

Comments are closed.