Anksioznost i lekovito plakanje

Učenje i praksa povezivanja sa svojim emocijama i izražavanja emocija

Emocije koje ponekad zovemo i negativne, sastavni su deo života i normalna su reakcija na određene događaje. Uzbuđenje, trema i strah, stanja koja toliko podsećaju na anksioznost, su normalna reakcija nove i nepoznate situacije, na izlaganje pred drugima, na rizik kao sastavni deo života. Strah je reakcija na opasne i potencijalno opasne situacije. Ljutnja je normalna i prirodna reakcija na frustraciju, na osujećivanje naših želja i težnji. Tuga je sastavni deo ljubavi. Ona je normalna reakcija na gubitke, na ideju o prolaznosti, na osećaj da smo usamljeni i zapostavljeni. Svi ovi osećaji i sva ova stanja sastavni su i normalan deo svakodnevnog života i sasvim je normalno da ih ponekad osećamo. Naša civilizacija međutim potcenjuje značenje tzv. negativnih emocija i podstiče nas da ih potisnemo i progutamo. “Nije dozvoljeno ni dobro” biti tužan, nije lepo biti ljut, treba biti jak i nema razloga za strah, uče nas od malih nogu. Treba da se radujemo, da smo veseli, da uživamo u ljubavi koju nam pružaju ljudi oko nas i samo tako naš život ima smisla. Tako naučimo da negiramo i potiskujemo negativne emocije.

Potiskivanje emocija (saznaj više) jedan je od glavnih uzroka anksioznosti. Šta je onda lek? Lek je povezivanje sa emocijama i nalaženje podrške, prostora i načina da se one izraze. Lek je shvatanje smisla i neophodnosti tzv. negativnih emocija, dakle promene našeg odnosa prema njima.

Često je na psihoterapiji, kao i u životu osobama sa pojačanom anskioznošću veoma teško da se povežu sa svojom tugom, da isplaču svoje suze, da dozvole da svoja osećanja dele sa drugima. U svakodnevnom životu za to postoji nekoliko malih trikova. Da bi ste se povezali sa svojim emocijama slušajte muziku i gledajte filmove koji u vama bude tugu. Dozvolite sebi da se isplačete uz pesmu koja vas pogodi ili uz film koji za vas mnogo znači. Kada vas obuzmu emocije ne pokušavajte da ih gutate, već pustite suze slobodno da teku. Napravite na Youtube playlistu svojih omiljenih pesama koje vas pogađaju i slušajte ih povremeno. Kada se osetite pogođenim nađite reči za to i pišite komentare koje drugi mogu da vide. Isto možete učiniti i na svojoj FB strani. Deljenje svojih osećanja sa drugima posredstvom pisanja komentara i dopisivanja mnogo je manje izlažuće nego kada to treba da učinimo uživo. Najzad slušajte i gledajte ove sadržaje sa prijateljima tako da možete da se isplačete sa njima. Objasnite im da Vi u tome uživate, da je to zdravo i da vam je to potrebno, tako da ne pokušavaju da vas iz toga izvuku. Vrlo je važno da kada zajecamo iz duše pored sebe imao nekog toplog, koga volimo da nas zagrli.

Ako vam ovo polazi za rukom možete napraviti sledeći korak. Kada prizovete svoju tugu napišite nešto lično vaše što iz nje proizilazi. Na ovaj način možete voditi svoj mali dnevnik tuge gde ćete sa suzama artikulisati na koji način i zašto osećate to što osećate. Vrlo je važno da emocije izrazite uz artikulaciju onoga što osećate da se vama u vašem životu događa, vrlo je važno da to iskažete, za početak u pisanoj formi.

Kod ove tehnike treba dati i neka upozorenja. Ova vrsta pražnjenja nije nam potrebna često, pogotovo ako je doživljaj tuge intenzivan. U zavisnosti od osobe do osobe, obavljanje ovakvog rituala jednom nedeljno biće dovoljno.

Konstantno prisustvo tuge razlikuje se od povremenih situacija plakanja iz duše. Konstantno prisustvo tuge govori o tome da se pored anksioznosti razvila i druga simptomatologija a to je depresija. Mada iskreno i snažno plakanje može biti važno i kod depresije, kao dela lečenja, konsultujte se oko toga sa svojim psihoterapeutom. U nekim depresivnim stanjima potrebno nam je zapravo nešto drugo.

Iskreno i lekovito plakanje prepoznaćete po tome što će vam, uz sav bol prijati. To je jedna vrsta katarze, odavno poznata čoveku i korišćena u lečenju duše još kod starih naroda, kao što su stari Grci.

Koliko god to smešno zvučalo tugovanje i plakanje je veština i biće vam potrebno vremena da nađete prave načine. Bol naše duše koji je sastavni deo teži da se pojavi i da izađe iz nas. Ako se ipak ne budete osećali dobro sa ovom tehnikom obratite se za pomoć psihoterapiji.

O načinima podržavanja svoje ljutnje saznajte više u članku koji se bavi negovanjem asertivnosti kao jednom od značajnih tehnika u prevazilaženju anksioznosti.

2018-06-12T12:11:14+00:00

About the Author: